Terug naar huis - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Wendy Peters - WaarBenJij.nu Terug naar huis - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Wendy Peters - WaarBenJij.nu

Terug naar huis

Blijf op de hoogte en volg Wendy

03 Juli 2022 | Verenigd Koninkrijk, Londen

We zijn ondertussen in Londen aangekomen. We zitten in een hotel vlakbij St. Pancras International dus handig voor de terugreis.

Maar op vrijdagochtend zijn we met de trein naar Londen gereisd. Vanaf Bath is dit ongeveer 1,5 uur. De trein was echter overvol en we zijn gaan zitten op een plek wat eigenlijk vanaf het volgende station gereserveerd was. Met heel veel mazzel zijn deze reizigers niet op komen dagen of ze stonden ergens in de gang en konden ze niet naar de plekjes toe komen. Maar wij hebben dus heerlijk gezeten. Op Londen Paddington aangekomen moesten we dan toch met de bagage en al naar King’s Cross station komen. Gelukkig was het niet al te druk en waren we redelijk snel in ons hotel. Even inchecken, bagage dumpen en aangezien we niet echt veel plannen hadden zijn we naar Oxford Circus gegaan. Een van de grotere winkelgebieden van Londen. Hier kunnen we gelijk losgaan op de kadootjes voor jezelf. Schoenen, sieraden, rituals. Daarna door naar Covent Garden. Een stukje stad met cafeetjes, winkeltjes en pleinen. Op deze pleinen staan vaak straat artiesten. Dus heerlijk in het zonnetje en dan genieten van alles wat je ziet.

Op zaterdag hadden we kaartjes gekocht voor de Tower Bridge. Een van de bekendste bezienswaardigheden die Londen heeft. De brug ligt praktisch naast de Tower of Londen, de andere bezienswaardigheid in deze buurt. Maar wij doen alleen de brug bezoeken. Na de ticket controle, tassencontrole en wat voor een controles nog meer kunnen we naar boven. Er wordt een lift aangeboden maar we gaan maar met de trap. Halverwege heb je daar dus spijt van. 206 treden naar boven en het lijkt alsof er geen einde aan komt. Boven aangekomen is het eerst tijd om even bij te komen. Er is een filmpje over de bouw en het gebruik. Daarna kan je over de passages heen lopen. Je loopt dan op 33,5 meter boven de weg. Op sommige stukjes kan je door een glazen vloer kijken en zie je het verkeer onder je door razen. Daarna kan je aan de andere kant van de brug alle treden weer naar beneden. Inbegrepen bij de kaartjes is ook de machine kamer. Hier kan je zien hoe de hydrologische pompen de brug aansturen als deze open moet. Hierna hebben we even gewacht tot de brug daadwerkelijk open ging. Toch wel het hoogtepunt van de dag. We hadden nog even de tijd voor onze volgende attractie die we gingen bezoeken dus in de boekjes stond aangegeven dat je een bezoek kon brengen aan Leadenhall Market. De markt zelf is er alleen van maandag tot en met vrijdag. Maar bij aankomst bleek dat praktisch alles dicht was. En dat op een zaterdag. Flinke tegenvaller. Dus hier maar even de pub in voor een broodje en wat drinken en een rugby wedstrijd (Wendy blij) en daarna terug over de London Bridge naar de HMS Belfast. Dit is een oorlogsschip in ruste en hier hebben ze een museum van gemaakt. Je kan dus 9 dekken bezichtigen. De trappen zijn hoog en steil en je krijgt een goed beeld van het leven aan schip in oorlogstijd. We zijn niet helemaal beneden geweest maar wel bovenop.

Op zondag hadden we onze laatste dag in Londen. Na een goed ontbijt in het hotel zijn we met de metro naar South Kensington gegaan. Dit is het museumgebied van Londen en hier vind je het Museum of Natural History. Deze is gratis en dit was te merken. We waren in ieder geval niet de enige in het museum en je kon bijna over de koppen lopen. Het museum is tevens een van de grootste in Londen. Na het museum zijn we richting Hyde Park gelopen. Je komt dan door de duurdere wijk en de ambassades. Niet verkeerd wonen. Hyde Park is ook het park waar in de zomer verschillende concerten worden gegeven. Adèle, Rolling Stones, Elton John. Noem maar op en ze hebben er gestaan. Wij maken even gebruik van een gereedstaand bankje om van de zon te genieten en wat mensen te kijken. Daar kan je toch druk mee bezig zijn. Even een snelle hap op een terras en daarna door het park naar de volgende metrohalte. We gaan nog even terug naar Oxford Circus voor wat laatste boodschappen.

Morgen gaan we terug met de trein naar Amsterdam. Hopen op geen stakingen, boeren verzet of andere gekkigheid. We hebben veel kilometers afgelegd per trein, boot, metro en te voet en hebben veel dingen bekeken. We hebben goed weer gehad en slecht weer en van alles er tussenin. We hebben heerlijk Engels gegeten en ook heel internationaal. Te veel geld uitgegeven maar zeer genoten van het Engelse landschap. Een vakantie per trein is zeer goed te doen en heel relaxed omdat je niet zelf hoeft te rijden.

Tot de volgende keer!

Groetjes Leande en Wendy

• 04 Juli 2022 - 07:34

Familie Cool:

Welkom thuis! Het was weer een feestje om te lezen.

Lieve groeten uit Edam!