Zuid Engeland deel I - Reisverslag uit Salisbury, Verenigd Koninkrijk van Wendy Peters - WaarBenJij.nu Zuid Engeland deel I - Reisverslag uit Salisbury, Verenigd Koninkrijk van Wendy Peters - WaarBenJij.nu

Zuid Engeland deel I

Blijf op de hoogte en volg Wendy

23 Juni 2022 | Verenigd Koninkrijk, Salisbury

Hi all,

Na 2 Corona jaren met vakanties die wat afwijkend voor ons waren hebben we dit jaar gekozen voor de meest spannende vakantie sinds tijden. Een rondreis door Zuid Engeland en dit keer met de trein. Om de Schiphol perikelen een beetje te omzeilen dit jaar en we geen zin hebben in wachtrijen van 3 dagen. We hebben een treinpas waarmee we 8 dagen vrij kunnen reizen met alle treinen in Zuid Engeland. Het verenigd koninkrijk is ook een van de landen die alle regels losgelaten hebben dus het spannende is waarmee we thuis komen. Corona, apenpokken of zelfs polio wat in Londen weer gevonden is.

Op dinsdag 21 juni zijn we met bagage en goed gedrag vertrokken naar Amsterdam CS. Vanaf hier gaat de rechtstreekse trein naar London St Pancras. Met 4 uur en een kwartier sta je in hartje Londen. Dit is normaliter helemaal prima maar de National Rail in Engeland heeft besloten om 3 dagen staking door te voeren net in de week dat wij op vakantie gaan. Dus bij vertrek vanuit Amsterdam was dit nog de enige Eurostar die überhaupt nog ging op dinsdag de 21e en bij aankomst werden we verblijd met het gegeven dat de underground ook maar mee deed met de staking. Dus geen treinen en geen metro’s in Londen. Een leeg station is wel heel raar in een metropool zoals Londen. Nu zijn we nog jong en kunnen we best lopen maar met een grote backpack op je rug en met 25 graden is het toch een uitdaging.

De staking houdt dus in dat de Engelse NS 3 dagen het gehele treinverkeer platgooit. Op 21, 23 en 25 juni is er geen trein die vertrekt en op de tussenliggende dagen rijden er minder treinen en staan ze ook niet allemaal op het juiste station.

Aangezien we pas eind van de middag aankwamen in Londen hebben we niet veel gedaan op de eerste avond. Bijkomen van de wandeling van wel een kwartier. Maar op woensdag was het dan toch zover. De start van de rondreis. Aangezien de metro’s nog veel last hadden van de staking de dag ervoor hebben we gekozen om met een taxi naar Waterloo Station te gaan. Waterloo is een van de grotere stations in Londen met minimaal 20 sporen (hebben we veel aan tijdens een staking) De taxi chauffeur was een aardige man die ondertussen gelijk er een sightseeing van maakte. Harry Potter huizen etc. Vooral leuk voor Leande omdat ze de films niet gezien heeft. Vanaf Waterloo hadden wij de trein naar Salisbury. Bekend van de grote kathedraal en Stonehenge wat hier in de buurt ligt. Even uitleggend hoe het OV hier is. Redelijk grote treinen maar wel oud. Verder heel prijzig om een los kaartje te kopen. Wel een uitgebreid sporen netwerk.

Bij aankomst hebben we weer maar de benenwagen gepakt richting het hotel waar we twee nachten slapen. Niet verstandig aangezien de temperatuur al flink aan het oplopen was en de tas toch best zwaar is. Dus ons zelf voorgenomen dat we bij vertrek een taxi of een bus pakken. Moet zeggen dat we twee jaar na halfbakken op vakantie te zijn geweest een beetje decadent zijn geworden.

Salisbury is een leuke stad met een oud Engels karakter. Veel oude gebouwen, pubs, kerken en de kathedraal. Deze staat al 800 jaar op zijn plek en is een van de grotere van het Verenigd Koninkrijk. Bij binnenkomst aangesloten bij een tour met een jongen die erg veel van de kathedraal af weet. Dus wij weten nu ook veel van de kathedraal af. Echter doen we niet aan overhoringen of uitleg dus mocht je het ook willen weten dan kan je hier zelf heen komen of google gebruiken.

Vandaag mochten we dan eindelijk een stapel stenen bezoeken. Het eeuwenoude Stonehenge. Vanaf het centrum van Salisbury met een tourbus naar het terrein van Stonehenge. Aangekomen waren we niet alleen en was er een blik met andere bussen opengetrokken. Met schijnbaar een heleboel Amerikanen die ook weer de oversteek over de plas gedaan hebben. Heb de uitleg over de stenen een beetje overgeslagen. Het is namelijk veel leuker om hier zelf een verhaal bij te bedenken. Dus de stenen staan hier omdat de Jomanda types het fijn vinden om in hun nakie met een afwijkende zonnestand er omheen te dansen. Tegenwoordig kan je niet meer dichtbij de stenen komen maar kan je er op gepaste om heen lopen. Denk dat er inderdaad te vaak naakt gedanst werd. Na het nemen van 357 foto’s van de stenen zijn we terug gegaan naar het bezoekerscentrum waar we weer op de tourbus konden stappen voor het tweede deel van de tour. Het oude Old Sarum. Na enig zoeken vanaf de bushalte kwamen we bezweet aan op een heuvel wat de locatie was van de eerste kathedraal in de regio en een kasteel. Kasteel was gebouwd door Willem de Veroveraar. Ik kan me niet voorstellen waarom je daar wat wilt bouwen. Rot end naar boven en aardig winderig. Dus onze Willem hielt wel van wat tocht.

Old Sarum ligt op een aantal kilometer van Salisbury dus we waren weer snel terug in de stad.

Morgen hopen we een trein (als er maar een gaat) naar Exeter te nemen voor het volgende deel van de reis.

Gr. Wendy

• 23 Juni 2022 - 21:43

Jacqueline Cool:

Ha wat leuk! Nou, we gaan jullie weer als vanouds volgen hoor!

We hopen zelf ook eindelijk weer naar Engeland op vakantie te kunnen deze zomer, maar dan met de boot. (Niet dat die nooit staken of van de ene op de andere dag al hun personeel ontslaan

• 23 Juni 2022 - 22:19

Johan :

Hoi ouwe Globetrotters,

Het is altijd leuk om andermans strubbelingen te lezen wat wij dan later een ontspannen vakantie noemen. Maar zonder al deze narigheid heb je ook géén spannend verhaal te schrijven, dus ik hoop op véél meer jolijt!