Vancouver Island - Reisverslag uit Nanaimo, Canada van Wendy Peters - WaarBenJij.nu Vancouver Island - Reisverslag uit Nanaimo, Canada van Wendy Peters - WaarBenJij.nu

Vancouver Island

Blijf op de hoogte en volg Wendy

26 Juni 2015 | Canada, Nanaimo

Hallo mensen,

We zijn weer een stuk verder gekomen. Ondertussen zijn we in Nanaimo aangekomen. Het eindpunt voor Vancouver Island voor ons. Morgen vroeg zullen we met de ferry weer teruggaan naar het vasteland. Maar ik zal eerst onze avonturen beschrijven van de dagen op het eiland.

Op maandagmorgen vroeg zijn we met de touringcar bus door Vancouver gesjeesd (nee, we mochten niet zelf rijden) en naar de haven gereden om met de boot...euhm...schip naar Victoria te gaan. Victoria is de hoofdstad van het eiland. Nadat we op het busstation uit de bus zijn gezet konden we op zoek naar het hotel. Volgens de boeking een van de betere hotels van Victoria. Ik vraag me nog steeds af wat we hadden gekregen als we een iets goedkoper hotel geboekt hadden. Nu zaten we in klein kamertje waar je je kont nog net kon keren. Je kon de buren trouwens ook horen. En de bedden....tja, laat maar. Maar als positieve: het ontbijt was goed. Je kon hier zelfs thee krijgen waarbij de theezakjes nog niet in de theepot hangen. (Wat de standaard is in Canada). Maar we waren niet in Victoria om de hele dag in het hotel te gaan hangen. Het lummelen hebben we in Vancouver al gedaan :-) we hebben even door de stad gebanjerd. Souvlaki gegeten bij een marktkraampje en genoten van twee straatmuzikanten die Ierse muziek aan het spelen waren. Daarna zijn we naar het Royal Museum of British Columbia gegaan. Voor de IMAX film natuurlijk. Ga toch niet in een museum rondlopen. :-)

Op de tweede dag in Victoria hebben dus een walvisspot tour gedaan. Lekker een stukkie varen op open water. Bij het wachten zagen we al mensen staan met korte broeken en slippers. En wij stonden daar met lange broeken, vesten en winddichte jassen. Ben blij dat wij gelijk hadden betreffende het weer. We hadden wel een strakblauwe lucht maar de temperatuur op het water was toch gemiddeld 5 graden. Maar het belangrijkste was gelukt. We hebben een familie orka's gezien. We waren net twee kleine meisjes in een snoepwinkel. Zo blij dat we waren. Ze zijn zo mooi en groot. Dat was dus een ding dat we konden afstrepen van de bucket list!! Denk dat de film free willy wel beetje overschat is. De orka's springen niet op commando over de boot :-)
Bij terugkomst in Victoria hadden we nog een mooie dag voor de boeg. We konden het parlementsgebouw in voor een gratis tour. Brits ten top. Na de tour was er zelfs nog een soort van showtje over de geschiedenis van Victoria. We zijn weer bij met onze geschiedenislessen.

Op woensdag was het dan zover: we mochten de auto op gaan halen. Bij de huurmaatschappij werd ons verteld dat onze auto er niet was maar wel een andere die we zonder extra kosten mee konden nemen. Eerst maar even gevraagd wat voor een het was. Nou, iets groter dan de andere die we mee zouden nemen. Dus wij naar de parkeergarage waar die man de auto zou brengen. Is de auto dus bijna een Hummer model. :-) een Jeep Wrangler Sahara, poepie nieuw, ingebouwde gps, satelliet radio en heel veel knopjes waarvoor we nog steeds niet weten waarvoor ze zijn. Een beetje een auto waarbij je een trappetje nodig hebt om in te stappen. Leande deed deze keer de aftrap om te rijden en nadat we de uitgang gevonden hadden konden we op weg. Roadtrip Canada kon gaan beginnen. We hadden gelijk een aardig stuk te overbruggen naar Tofino. De volgende stop.

Tofino is een haven/vissersdorp wat leeft op toerisme. Surflessen, walvisspotten en beren kijken zijn hier de grootste attracties. Tofino is qua ligging ook goed voor het wat vochtigere weer. Veel mist, laaghangende bewolking en regen zijn normaal hier. En laat dat nu precies goed zijn om beren te kunnen zien. Dus wij in de regen op de boot gestapt. Ja, voor beren kijken ga je lekker een boot op. De beren leven aan de kust waar je met de auto niet kan komen. Na een tijd te hebben gevaren hebben we weer mazzel!!! Een mama beer met drie welpjes die aan de kust eten aan het zoeken zijn. Ze graven tussen de stenen voor verschillende proteïnes. De beren die hier leven zijn zwarte beren. Er zijn geen grizzly's op dit stuk. Wel even belangrijk om het verschil te weten. Bij een ontmoeting met een grizzly kan je dus de boom in vluchten. Bij zwarte beren dus niet: die leven in de bomen. Klein detail :-) Wat je verder in de buurt van Tofino tegenkomt zijn de standaard wildlife: Amerikaanse adelaars, zeehonden. Voor hier standaard, voor mij een ding wat ik altijd op de foto probeer te zetten :-).

Op vrijdag zijn we uit Tofino vertrokken voor de laatste kilometers op Vancouver Island. Het weer klaarde ook weer op waardoor we deze keer de mooie omgeving konden zien. Na een lunch in Port Alberni ( o help, wat een toko) zijn we doorgereden naar Cathedral Grove. Een stuk bos met dikke bomen. Vanuit hier was het nog maar een klein stukje naar Nanaimo. Bij aankomst even gezocht voor een leuke plaats om te eten. En gevonden: het MGM restaurant. Door onze binnenkomst ging de gemiddelde leeftijd naar beneden naar 150. We hadden een live bandje, wel twee man sterk en de oudjes gingen toch nog met de voetjes van de vloer op de muziek van Elvis en nog ouder. Er was zelfs een oude baas die de hele zaak wilde afwerken....ehm...hij danste met de dametjes :-).

Op dit moment zitten we op de motelkamer nog na te lachen over dat restaurant en de spullen weer bij elkaar te rapen voor morgenochtend. Om kwart voor 7 moeten we bij de ferryterminal zijn om met de boot over te gaan. Voor nu was dit het wel! Iedereen een fijn weekend en tot de volgende keer!!!

Groet, Leande en Wendy

• 27 Juni 2015 - 07:31

De Cooltjes:

Dat zijn nog eens ervaringen! Succes met vroeg opstaan en met alle nieuwe avonturen die jullie wachten vanaf de overtocht! We kijken uit naar jullie volgende verslag! Liefs, Edwin, Jacqueline en kids

• 29 Juni 2015 - 21:20

Herbertien:

Die foto's!!!!! Zucht..... Veel plezier nog!!!

• 30 Juni 2015 - 00:57

Johan:

Dag dames, dat hebben jullie in eem rap tempo gedaan, inmiddels zijn jullie alweer een paar dagen op het vaste land van Canada en wems ik jullie eem hele goede reis verder.