Laatste dagen Noorder eiland - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Wendy Peters - WaarBenJij.nu Laatste dagen Noorder eiland - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Wendy Peters - WaarBenJij.nu

Laatste dagen Noorder eiland

Door: Wendy

Blijf op de hoogte en volg Wendy

23 December 2007 | Nieuw Zeeland, Wellington

Lieve mensen ,

Hierbij even een klein berichtje vanuit Wellington. Ja ik heb het einde van het Noorder eiland bereikt en vertrek op 1e kerstdag, ja sneu he, met de ferry naar Picton. Maar ik ben geeindigd bij Mt Egmont National Park. We waren hier dus aan het einde van de dag aangekomen en we konden de berg niet helemaal zien, alleen de onderkant (en dat terwijl de bovenkant het mooiste is). Maar de volgende dag was het weer helemaal omgeslagen en hadden we dus de hele dag regen. Dus de gehele berg was nu verdwenen in de zeer laaghangende bewolking en dat was niet de bedoeling. Het eerste plan was dan om maar rond de berg te rijden over de surf coast highway maar dat was dan niet zo een goed plan aangezien het weer dermate slecht was dat we iets konden zien aan de oceaan kant. Dus we zijn maar direct naar Stratford gereden. Een plaats aan de voet van de berg en vlakbij de Dawson watervallen. Deze waren echter ook niet bereikbaar. Om eerlijk te zijn was de hele berg niet toegangelijk vandaag dus we moesten ons maar vermaken op een andere manier. Maar toen de beslissing genomen om de volgende dag naat het Tongariro National Park te rijden via de Forgotten World Highway. Een rit van ongeveer 4 uur door de bergen naar het centraal plateau. Maar natuurlijk hadden we weer regen op de dag zodat we geen mooie dingen konden zien.

Deze forgotten world highway (ja, dat is echt de naam) heeft dus een stukje gravelroad in het midden. Gravelroad in het midden van een snelweg....mmmm...alles is mogelijk in Nieuw-Zeeland. Maar dat was wel weer een stukje avontuur aangezien ik geen 4w drive auto heb maar een simpele toyota. Dus glibberen over een gravelroad met veel modder naar de andere kant. Maar toch veilig aangekomen in Tongariro NP. (tja, ben toch geslaagd voor mijn rijbewijs door een mysterieuze reden)Nu is Tongariro NP volgens mij een van de mooiste delen van het Noordereiland met de 3 vulkanen naast elkaar. Mt Tongariro, Mt Ngauraroe en Mt Ruapehu. En door de regen waren ze natuurlijk niet te zien. Pech dagen voor Wendy. En de regen zou ook niet zo snel ophouden dus de kans op helder weer zou in het weekend komen. Ik was daar op woensdag.....De volgende morgen dus maar naar Wanganui. Maar eerst nog even langs Whakapapa village, waar normaal de skievelden zijn en waar ook het Chateau staat. Even Mt Ruapehu opgereden maar het was nog steeds niet helder dus omgekeerd en naar de zuid kust gereden.
Wanganui is de thuisbasis van de Whanganui-river en het Whanganui NP. Veel mogelijkheden tot activiteiten ( na het bekijken van alle prijskaartjes toch maar niets geboekt). Maar in het hostel waar we sliepen kwam ik tot mijn verbazing Irene tegen, waarmee ik gereisd heb in de eerste week van Nieuw-Zeeland. Dus dat was erg gezellig. Met zijn 4en zijn we van Wanganui naar Stratford gereden omdat mijn lieftallige reisgenoot Andrea iets was vergeten in het hostel in Stratford. Maar aangezien het weer beter was konden we wel naar de Dawson Falls bij mt Egmont. Erg indrukwekkend en er lag sneeuw bovenop. (ben ik ook weer tevreden)

Na twee dagen in Wanganui te hebben rondgebracht heeft Andrea besloten om een paar dagen in Wellington te blijven. Aangezien de parkeerkosten nogal hoog zijn in Wellington wil ik liever niet in Wellington blijven. Dus ik blijf slapen in Mana, een dorpje net voor Wellington. Dus na het afscheid zijn onze wegen gescheiden.

Maar zover zijn wel de avonturen van het Noordereiland. Ik ga morgen nog wel kajakken in Mana met een hostel-kamer genootje en dan op den eerste kerstdag is het dan zover. Zuidereiland here i come. Na meer dan 18 maanden ben ik dan eindelijk op de plek waar ik het liefste wil zijn. South Island met de zuidelijke alpen, de mooie uitzichten en de afgelegen plekken.

Tot de volgende keer vanuit het andere eiland.