Bilbao deel 2 - Reisverslag uit Bilbao, Spanje van Wendy Peters - WaarBenJij.nu Bilbao deel 2 - Reisverslag uit Bilbao, Spanje van Wendy Peters - WaarBenJij.nu

Bilbao deel 2

Door: Wendy

Blijf op de hoogte en volg Wendy

02 September 2024 | Spanje, Bilbao

Na onze goede klim op vrijdag hadden we maar besloten een rustig dagje in de stad te hebben op zaterdag. Zo gezegd, zo gedaan. Lekker laat ontbijten met heerlijke worteltaart die ze hier ook gewoon hebben staan bij het buffet. Daarna richting het metrostation om een OV kaart te kopen. Hier betaal je dus per rit en niet per afstand zoals in Nederland. Dus eenmalige aanschaf van € 3,- en dan maar opladen. Je kan hier met maximaal 10 personen per kaart reizen. Prima. Een kaart kopen en we kunnen. We gaan eerst door de stad de rivier Nervion over via de Zubizuri brug. Een modern bouwwerk voor voetgangers en fietsers. Daarna zijn we zo bij de Funicular de Artxanda. Een kabelbaan de berg op. Je kan hier dus met die pas gekochte OV kaart gewoon inchecken. Kost ons per persoon € 0,64 cent. Dus….daar kunnen we in Nederland wel wat van leren. We stappen boven uit en hebben een prachtig uitzicht over de stad. De oude stad, het Guggenheim museum, de kathedraal, alle gebouwen en het stadion. Daar schijnt op zaterdag dus de wedstrijd Bilbao-Atletico Madrid te zijn. Na de verplichte mooie foto’s gaan we met het kabelbaantje weer terug naar beneden. We besluiten om naar de oude stad te lopen en dan de basiliek van Begona op te zoeken. De temperatuur is, in vergelijking met de andere dagen, al flink opgelopen en we zitten begin van de middag al op een heerlijke 31 graden. Met de volle zon. Ik doe het ervoor.

De basiliek ligt op een heuvel en is te bereiken via een mooie wandeling van 311 treden naar boven. Euhm….hadden we dat gister ook al niet gehad? Even Google raadplegen. De basiliek is dus ook bereikbaar met een lift. Je gaat naar de metrohalte in de oude stad, loopt een lange tunnel door, betaald € 0,40 cent per persoon om door de poortjes te komen, je loopt naar de lift en je wordt op goede hoogte afgeleverd in de wijk Begona. De wijk waar de basiliek staat. Vanaf hier is het nog een klein stukje naar boven en je staat zo voor de deur. Prima. Wie had dat kunnen bedenken. Scheelt een hoop treden lopen. De basiliek is gratis en op deze plek gebouwd omdat hier in het jaar kruik de heilige maagd Maria is verschenen. Dus dan zet je er gewoon een kerk neer en klaar is de katholieke kerk. De basiliek is groot en mooi en we lopen een stukje er door heen.

Tijd voor de lunch dus we doen hetzelfde riedeltje. Terug naar de lift, de lift naar beneden en door de metropoortjes. We zitten bij de lunchtoko waar we donderdag ook heerlijke broodjes en gebak hebben gehad. Daarna door de oude stad banjerend en veel voetbal fans tegenkomend. Nog even shoppen in het warenhuis en dan terug naar het hotel. Afkoelen en de voetjes luchten.

Op zondag is het laatste volle dag in Bilbao. We hebben een fietstour geboekt die ons langs de plekjes in de stad gaat sturen. Het is een organisatie welke ook Nederlandse gidsen heeft. En deze tour maakt gebruik van e-bikes. Das helemaal prima. Vooral omdat het vandaag ook een heerlijke 28 graden is. We ontmoeten de gids en de 8 overige Nederlanders en stappen op een e-fietsje. Het lijkt een beetje op een vouwfietsje maar met goede kracht erin. We beginnen met de oude stad. We rijden langs de plekken welke wij dan al wel gezien hebben. Maar nu mogen we gebruik maken van het wegdek, samen met de bussen, auto’s, taxi’s en andere fietsers. En we zien nu ook de vele verkeerslichten. Om de 10 meter staat er wel een. En ze staan praktisch allemaal op rood. We krijgen de historie van Bilbao te horen en daarna rijden we door richting het Guggenheim museum. Het meest bekende museum van Spanje. Dat museum is gemaakt van grote goudkleurige platen en is een museum voor de moderne kunst. Ze hebben er voor de vorm een hele grote puppy van bloemen voor gezet en het is een attractie. We sjezen nog een stuk door de stad en komen langs een oude markthal en ook nog het stadspark. Allemaal zaken die wij in de afgelopen 4 dagen nog niet gezien hadden. Dus een fietstour is ook retehandig voor dingen die je nog had willen zien. Omdat verder alles praktisch dicht is op zondag gaan we maar weer even afkoelen in het hotel en relaxen voordat we een restaurant gaan zoeken voor een welverdiende maaltijd.

Vandaag de eigenlijk laatste dag van de vakantie. Morgen vliegen we weer terug naar Nederland en zijn we al vroeg weer op pad. We doen dan dus niets. Maar voor vandaag hadden we een dagje uit geregeld naar San Sebastián. Een stad meer richting Frankrijk. Dit kan je dus doen met de trein, met een tijdspanne van 4 uur of met de comfortabele touringcar. En dit duurt dan ongeveer 1 uur en 20 minuten. Dus we hebben gekozen voor de bus. Je koopt een kaartje heen en een kaartje terug en je zitplaatsen zijn dan ook gelijk vastgelegd. We gaan dus met goede moed vanaf het hotel naar de metro en in een paar minuten staan we bij een groot ondergronds busstation. Hier gaan de bussen letterlijk alle kanten op. Zelfs naar Madrid. Toch best een eindje. Maar we stappen in en we kachelen over de tolweg naar San Sebastián. Het weer is prachtig en we lopen eerst naar de kathedraal. Deze heeft een zandkleur is is aardig aan formaat. Daarna door de winkelstraten richting de oude stad. We komen langs mooie parkjes en oude gebouwen. Even kijken bij het strand wat toch redelijk afgeladen is voor een maandag. Er liggen dure bootjes netjes op de eigenaar te wachten en de tourboten varen af en aan. We lopen door de oude stad wat eigenlijk hetzelfde principe heeft als Bilbao. Een wirwar aan straatjes met winkels, barretjes, pleinen en kerken. Na een korte lunch besluiten we nog even wat visjes te bekijken in het aquarium. We hebben Nemo weer gevonden en Dory, de blauwe vis ook. Het is daarna toch wel weer tijd om langzamerhand terug te gaan naar het busstation. Het busstation hier is wat rommeliger en ouder en de Spanjaarden zijn allemaal wat opgeschoten standjes. Dus veel herrie beneden. Binnen anderhalf uur zijn we weer terug van San Sebastián, met de bus, metro en benenwagen in het hotel.

Op de laatste avond eten we nog soort van tapas, drinken er een goede bel Sangria bij en mogen de koffer weer inpakken voor de terugvlucht.

We hebben een hele mooie stad gezien, mooie uitstapjes gehad, gezien dat de Spaanse KNMI ook niet goed in weersvoorspellingen zijn, liters water gedronken, geld uitgegeven aan zaken die eigenlijk overbodig zijn en we kunnen weer een stad afstrepen van de lijst.

Gr. Leande en Wendy

• 03 September 2024 - 04:33

Johan:

Mooie trip dames, zie veel punten van herkenning, was voor mij alweer een aantal jaren terug! Goede reis naar huis en hopelijk sturen ze je koffer nu wel gelijk met hetzelfde vliegtuig!? Groetjes, Johan