De stad Bilbao - Reisverslag uit Bilbao, Spanje van Wendy Peters - WaarBenJij.nu De stad Bilbao - Reisverslag uit Bilbao, Spanje van Wendy Peters - WaarBenJij.nu

De stad Bilbao

Door: Wendy

Blijf op de hoogte en volg Wendy

30 Augustus 2024 | Spanje, Bilbao

Onze stedentrip van het jaar is een feit. We hebben gekozen voor Bilbao. Het noorden van Spanje en liggend in Baskenland. Op woensdag de 28e was het zover. Vertrekkend uit het warme Amsterdam. Alle bagage ingecheckt, zelf ook ingecheckt en op het vliegtuig gestapt. Deze stond dus op de landingsbaan geparkeerd. We stappen op de bus, rijden een rondje Schiphol en mogen dan via de trap het vliegtuig in. Is een keer wat anders. Denk dat een vliegende grasmaaier niet makkelijk aan de gate past.

Na een kleine 2 uur komen we aan in en redelijk zwaar bewolkt Bilbao. Hoezo Spaanse zon. Maar goed. Het is in ieder geval niet koud. We lopen met de grootste verwachtingen naar de bagageband. Vliegtuig staat volgens mij naast de band geparkeerd in Bilbao dus zou snel moeten gaan. De koffer van Leande hadden we ook al ingeladen zien worden dus die zat er sowieso in. Maar die van Wendy wilde liever blijven genieten van het Nederlandse weer en lag nu niet op de band in Bilbao. Zat er een keer aan te komen. Kunnen niet jaren reizen en dat het altijd goed gaat.

Wij naar de balie, was ook schijnbaar de enige waarbij het niet goed ging. Ze konden met de tag zien dat mijn tas op Schiphol stond. Helemaal alleen. In een grote hal. Heel treurig. Ze konden ook al zien dat de tas meekomt met de volgende vlucht vanuit Amsterdam. Deze komt tegen 11 uur aan in de avond. Lang leve meerdere vluchten. Alleen jammer dat de balie en de bezorgservice dan al dicht is. Dus alle gegevens doorgegeven en de bagage zou dan de volgende dag, op donderdag ergens, worden afgeleverd in het hotel. Daar sta je dan zonder schone kleding en zonder toilettas.

We hadden een taxi geregeld en deze stond klaar. Dus dan maar zonder de bagage de stad in. Ingecheckt bij het hotel en gelijk maar gevraagd of de winkels nog open zijn. En ja hoor. Tot 9 uur gewoon. Dus wij naar de Primark. De meest rotste winkel die je maar kan voorstellen in Nederland maar hier dus zeer welkom. Met een korte broek, wat shirtjes, een nachthemd, ondergoed en sokken de winkel uit. En dit voor een schijntje. Even bij de supermarkt nog wat zaken geregeld zoals deo etc en we zijn compleet. Kan je in ieder geval de dag en nacht doorkomen.

Op donderdag dan de eerste volle dag in Bilbao. We hadden op het weerbericht al gezien dat het zwaar bewolkt zou zijn. Er is dus een verschil tussen zwaar bewolkt en een wolkbreuk. Het hoosde en onweerde zwaar. We kunnen wel even wachten maar om een hele dag binnen te blijven is ook zo wat. Dus na de onweersbui toch maar naar buiten. Even paraplu scoren (ja, die zit in de vertraagde koffer) en richting de oude stad. Wordt ondertussen gebeld dat de bagage aangekomen is en in de ochtend wordt afgeleverd. Yes. De eigen spullen weer terug. We lopen over de brug naar Casco Viejo. De plek met kleine straatjes, boetiekjes, souvenierwinkels en barretjes. Niet goed voor ons geld uitgevers. Ook de plaats van de oude Santiago kathedraal. Een plaatje van buiten en van binnen. Het heeft een mooie binnenplaats met galerijen en fruitbomen. Daarna lopen we naar de San Anton kerk. Zat bij de prijs in. Dus dan doen we dat. Blijven Hollanders hè. Deze is een stuk donkerder en kleiner maar ook mooi. Door over de Mercado de la Ribera. De verplichte etensmarkt die je in elke Spaanse stad vind. Kraampjes vol vis, vlees en groenten. We slenteren door de straatjes en komen bij een kleine toko uit die broodjes en gebak heeft. Hoe simpel kan het leven zijn. We lopen terug naar het hotel en de bagage is er ook. We zijn weer compleet. Na een verdiende rust lopen we nog even naar het station. Deze heeft een mooie glas-in-lood. We struinen door de straatjes en staan zo weer in de oude stad, met pinpas en al….. souveniertjes, armbandjes, en zelfs schoenen gaan er mee terug. Zulke steden zijn dus niet voor gelduitgevers zoals ons. We eindigen de dag in een toko met een simpele maaltijd.

Op vrijdag hadden we een tour buiten de stad geboekt. Een tour naar Bermeo, Mundaka en Gernima. We hadden een ophaalservice dus voor de deur opgepikt worden is ook zeer prettig. Als eerste rijden we naar Bermeo. Bermeo is de thuishaven van San Juan Gaztelugatxe. Hier staat boven op de berg het klooster van Johannes de Doper. En is tevens een van de opname locaties geweest van Game of Thrones. Maar voordat je bij het klooster bent moet je wel even een grote fysieke inspanning leveren. Niets komt je toegewaaid hier. Je gaat zeer steil een heuvel af met ongelijke treden, steile hellingen en veel (hele grote) kinderkopjes. Mazzel dat het nu droog is want anders ga je flink op je plaat onderweg naar beneden. Zodra je het pad af bent mag je weer 241 treden naar boven klauteren over stenen, ongelijke treden en steile stukken. Maar het uitzicht boven is fantastisch. Lekker windje, wat wolkjes voor de zon zodat je niet wegbrandt van je eigen zoute zweet. We lopen/klauteren/puffen weer terug naar de bus en zijn ondertussen al het vocht kwijt wat we al gedronken hadden. Er werd ons verteld dat je op dit stukje van ongeveer 1,5 km het equivalent van 65 verdiepingen afloopt. Dat voelen we dus in de kuiten en knieën. We rijden daarna door naar Mundaka waar we even rustig kunnen rondlopen en kunnen genieten van de kust en bergen. Daarna door naar Gernika. Dit is een gevoelig punt voor de Basken en de gids verteld er ook met veel trots en gevoeligheid over. Gernika is op 26 april 1937 door Franco en Hitler plat gebombardeerd met ongelofelijk veel slachtoffers. Dit was in de Spaanse burgeroorlog, al voor het uitbreken van de 2e wereldoorlog. De schilder Picasso heeft een schilderij over dit gemaakt en deze is meer dan 40 jaar niet zichtbaar geweest in Gernika. Er mocht niet over gesproken worden en er mochten geen plaatjes of afdrukken van dit schilderij publiek worden. Het bombardement werd een beetje weggemoffeld door Franco. Franco was een raar mannetje. Na de afzetting en dood van Franco is het schilderij terug gekomen naar Spanje en hangt het nu in Madrid. Een soort van replica is op een muur in Gernika gemaakt en trekt dagelijks veel bekijks.

We worden met de bus terug naar Bilbao gebracht en genieten nog even van een heerlijke douche en wat relax tijd voordat we gaan zoeken naar een eettent.

Groetjes Leande en Wendy

• 30 Augustus 2024 - 19:15

Alie:

Mooi verslag weer, meiden! Respect voor de kuitenbijter. Hoop dat jullie de rest van de week mooi weer hebben. Eet smakelijk en geniet ervan samen!

• 31 Augustus 2024 - 01:43

Johan:

Goedemorgen, net met weer veel plezier je verslag gelezen tijdens de korte pauze in de nachtdienst. Hopelijk wordt het ook nog wat beter en zonniger de komende dagen! Veel plezier. Groetjes vanaf Schiphol, hometown off your suitcase!?