USA today - Reisverslag uit Bellingham, Verenigde Staten van Wendy Peters - WaarBenJij.nu USA today - Reisverslag uit Bellingham, Verenigde Staten van Wendy Peters - WaarBenJij.nu

USA today

Blijf op de hoogte en volg Wendy

25 Juni 2018 | Verenigde Staten, Bellingham

Howdy luitjes,

Het is weer zover. Ben met Leande weer naar de Verenigde Staten van Amerika vertrokken. Deze keer naar de noordwestelijke kant. Op vrijdag de 22e zijn we met delta airlines vertrokken vanaf Schiphol naar Seattle. De grootste stad van Washington State. Bij aankomst op het vliegveld in Seattle konden we al redelijk snel zien dat er niet veel vliegtuigen landen op een vrijdagmiddag. Gewoon binnen een half uur de grens over. Lekker makkelijk. Daarna maar even de huurauto regelen. Het is dus een redelijk grote auto geworden. Een Toyota Avelon. 5 deurs en van alle gemakken voorzien. Start-stop systeem, automaat, stoelverwarming (heel handig in de zomer), allerlei knopjes en vakjes. En verder is hij eigenlijk te groot voor ons maar we wilden ons natuurlijk aanpassen aan de Amerikaanse leefwijze.

We hadden een hotel geregeld aan de noordzijde van de stad. Ongeveer een halfuurtje vanaf het centrum (als je de busroute gebruikt). Dus eerst maar ingecheckt en daarna in stijl heerlijk gegeten bij de KFC. Na een lang dagje toch maar proberen te slapen in een vreemd bed. Blijken we een boven buurman te hebben die er van houdt om de hele nacht door de hotelkamer te rennen. Ik moet ook zeggen dat de kamers erg groot waren maar niet echt marathon materiaal. Na een korte nacht toch maar een poging gewaagd om naar de stad te gaan. Met de bus. Ze hebben toch een goed OV systeem hier en ook nog betaalbaar. Eerste stop in de stad was de Pike Market Place. Rotterdamse markthallen maar dan een stuk uitgebreider. Verdeeld over 5 niveau's. En elk niveau heeft wel winkeltjes, kraampjes en cafe's. Na de markt maar doorgelopen naar Pioneer Square. Volgens de boeken een van de oudste delen van de stad. Goed, het had wel een paar oudere gebouwen maar het was niet stokoud. Dan maar naar de waterkant voor de mooie uitzichten, meeuwen die overal flatsen laten gaan, een gigantisch reuzenrad en een gigantisch cruiseschip. Op een van de pieren hebben ze een attractie gebouwd: wings over Washington. Een 4d show om ons te laten zien hoe mooi de staat is. En dit dan vanuit de lucht. Het was een zeer leuke ervaring. Omdat we als laatste stop de Space Needle hadden staan en deze kaartjes na 6 uur goedkoper waren zijn we eerst bij een Boliviaans restaurant op het terras gaan zitten. Ons vol laten lopen met frambozen ijsthee en daarna een snel hapje eten. Dus met een buik vol ijsthee naar de Space Needle gelopen. Een hoge futuristische toren, gebouwd voor de wereld expo. Bij aankomst was het
nog zo druk dat we pas na 8 uur naar binnen mochten. Dus natuurlijk zijn we met de bus terug gegaan naar het hotel.

Vandaag hadden we Mount Baker/North Cascades op de planning. Het weer was in de ochtend niet echt om naar huis over te schrijven maar ja, gaan toch die kant op. Gelukkig klaarde het weer op en tegen de tijd dat we goed en wel op de snelweg zaten waren de bergen al goed zichtbaar. De Cascades zijn een hoop bergen bij elkaar, de ene nog hoger dan de ander. Mount Baker is de hoogste met een hoogte van boven de 3000 meter. En heeft een prachtig sneeuwdek. En heeft het record van de meeste sneeuwval in een seizoen, 30 meter sneeuw. Dat zal vast niet in een keer gevallen zijn want dan zou de berg een stuk dikker zijn. Aan de andere kant zij het nog best kunnen. Het eerste stuk was nog groen maar naarmate we hoger de bergen inreden werd het ook steeds witter. Het eindpunt van snelweg 542 is op Artist Point. Een parkeerplaats op ongeveer 2200 meter. Je kan hier letterlijk de berg op, de sneeuw in. Dus dat hebben we natuurlijk gedaan. In T-shirt, korte broek en sandalen. Moet zeggen dat dit echt ongelofelijk mooi was, niet eens koud en er lag inderdaad nog een paar meter sneeuw. Zelfs de toiletten waren in de sneeuw ingebouwd.
Aangezien de weg niet verder aangelegd was (asfalt op, luiigheid, te veel sneeuw) konden we de berg afscheuren over dezelfde weg als naar boven. Was geen straf.

Nu zitten we in Bellingham, een klein stadje ongeveer 120 kilometer boven Seattle. Morgen gaan we met de Ferry naar de andere kant toe, richting Olympic N.P. Kijken of we daar ook nog de mooie bergen kunnen bekijken.

Voor nu was dit het wel! Tot de volgende keer!

• 25 Juni 2018 - 05:31

Alie:

Hoi Wendy,

Altijd leuk om jouw verslagen te lezen. Moet eerlijk zeggen dat ik eerst dacht: wat moet je daar nu zoeken in dat deel van Amerika. Maar nu ik wat foto’s heb gezien, begrijp ik het

• 25 Juni 2018 - 22:35

Johan:

Hoi Dames, ik heb jullie op Schiphol gemist, leuk om weer even mee te lezen met jullie verhalen, deze zijde van de USA staat ook nog eens op mijn lijstje, ook vanwege de Boeing fabriek die in Seatlle gevestigd is. Mocht je nog tijd hebben je kan er een rondleiding doen!
    Veel plezier met het vervolg!

Johan

• 18 Juli 2018 - 12:37

Gonneke:

Ik had je verslagen al vluchtig gelezen tijdens mijn eigen vakantie, maar nu even de tijd om het eens goed door te lezen. Wat grappig om te lezen dat jullie min of meer hetzelfde rondje hebben gemaakt in Seattle als wij 3 jaar terug. Prachtige stad he. Olympic National Park zijn wij nog niet geweest, maar blijft op onze wensenlijst staan voor een latere reis. We willen dan ook terug naar Vancouver Island en stuk Canada dan doen wat we ook nog niet gezien hebben. Dus zou zomaar kunnen dat we dan ook weer in Seattle komen. Maar dit jaar eerst de oostkust van Canada en Maine/Vermont meepakken.