Weer terug naar Argentinie - Reisverslag uit Lelystad, Nederland van Wendy Peters - WaarBenJij.nu Weer terug naar Argentinie - Reisverslag uit Lelystad, Nederland van Wendy Peters - WaarBenJij.nu

Weer terug naar Argentinie

Door: Wendy

Blijf op de hoogte en volg Wendy

07 November 2013 | Nederland, Lelystad

Ola,

Voor de laatste keer nog een stukje reisverslag. Moet toch mijn verhaal kwijt....na al een hele mooie tocht vanaf Buenos Aires naar Ushuaia, Punta Arenas en Torres del Paine gingen we het laatste stuk ook doen. Van Torres del Paine naar Calafate, weer terug Argentinie in. Calafate is de uitvalsbasis voor het Los Glacieres N.P. De naam zegt het al, Gletsjer park. Los Glacieres N.P. hoort bij een van de drie grootste ijsvelden van de wereld. Antartica is de grootste, daarna Groenland en daarna dus Patagonie. Calafate zelf is en klein stadje, meer een dorp. Niet zo groot, niet veel inwoners en de meeste mensen werken in het toerisme. Voor de excursies, de hotels en de winkels. We komen vrijdag pas laat in de middag aan in Calafate. Dit komt vooral doordat we in het park Torres del Paine weer dezelfde rit moesten maken om eruit te komen. We hebben het park wel 4 keer gezien vanaf dezelfde weg. Been there, done that..... Maar nu gingen we hier weg met wel een erg mooie zonsopkomst. Lekker vroeg, om kwart over 6 en met een paar minuten was het voorbij maar we hebben altijd de foto's nog.

In Calafate was er nog de optie om naar een lagune te gaan. Vogels en nog meer vogels. Hier hadden we niet erg veel trek in dus we gingen doen wat veel vrouwen leuk vinden...winkelen!!!!! En kletsen en thee drinken met een heerlijk stuk taart en dan nog maar meer winkelen. Calafate heeft veel winkeltjes waar ze handgemaakte dingen verkopen. Dus we hebben nog maar wat kettingjes gekocht. Deze hebben we thuis nog niet :-) In de avond afgesproken met wat reisgenoten voor lekkere pizza! Moet er wel bij zeggen dat over het algemeen de toetjes erg lekker zijn. De Argentijnen zijn wel zoetekauwen (is dat een woord? :-) ) Dus de calorieen die jeer overdag afloopt eet je in de avond er dubbel bij. Voor de zaterdag waren er twee opties. Of alleen de Perito Moreno Gletsjer bezoeken of eerst een wandeling (trekking) doen over de gletsjer en dan in de middag de gletsjer bekijken aan de vookant. Wij hebben gekozen om niet mee te gaan met de trekking. We zijn maar arme werkenden mensen en de prijs was best flink. Dus we zijn om 9 uur afgezet bij de gletsjer waar je daar over verschillende plateaus heen kan lopen om de gletsjer aan de voorkant te kunnen zien. De Perito Moreno Gletser is een van de stabielste gletsjers die je kan zien. Hij is 25 km lang (komt vanuit de bergen aanzetten), 5 kilometer breed en 60 meter hoog vanaf de waterlijn. En er brokkelen dus constant stukken ijs af van de gletsjer. Hier staat iedereen op te wachten en wij dus ook. Dit gebeurt met een gekraak en gedonder van jewelste en dit geluid kan je niet uitleggen. Maar als je het geluid hoort ben je te laat. Dus we staan constant met onze ogen gerichtop de gletsjer. En jawel..we hebben er een op de foto hoor!!!!!! Nu moet ik zeggen dat het weer wel wat tegenviel. We begonnen met regen en harde wind, dat werd dus nattesneeuw en nog hardere wind en we eindigden met sneeuw en een flinke Patagonische wind. Ik had zelf 5 lagen aan en vond het nog fris :-) Maar daar moet je wel staan met handschoenen en een muts. Maar het uitzicht...onbetaalbaar! Het grootste deel van de groep stond wel met de ijzers op de gletsjer en die bleven dus nog daar. Wij werden met een grote auto terug gebracht naar Calafate en tot onze verbazing was daar de lucht strakblauw met een heerlijk zonnetje.

Op zondag was dan toch onze laatste excursie aangebroken. De cruise langs de gletsjers op het Lago Argentino. Het grootste meer van Argentinie in de Patagonische regio. Het water is zo turkoois blauw dat het glinstert. Dit komt vanwege de vele gletsjers in het park die afbrokkelen. Het sedement zit in het water en de zon die weerkaatst dit. Maar genoeg geologie voor nu. Als je hier meer over wilt weten kan je altijd een boek uit de bieb lenen. We zaten op een boot, een redelijk grote catamaran en we hadden allemaal een mooie plaats. Boven en dan aan het raam. Je kan ook gelukkig buiten staan maar dan moet je je wel even dik aankleden. 5 lagen boven, thermolegging onder de spijkerbroek, muts en capuchon en handschoenen. En dan was de wind nog koud. Maar de lucht was strakblauw en na de eerste bocht zagen we de ijsbergen al op het water. We gingen dus eerst naar de Upsala gletsjer. Een van de grootste maar ook meest actiefste gletsjer. Hier brokkelt zoveel vanaf dat we dus niet bij de gletsjer konden komen. Het meer lag voor met ijs en dat lag dus dicht. Dan maar naar de Speggazini gletsjer ( niet te verwarren met spaghetti) deze is vanaf de waterlijn 135 meter hoog. We kunnen redelijk dichtbij komen en nadat er een stuk aflazert hoor je veel gekraak vanaf de gletsjer en veel geschreeuw vanaf de boot. Wat mooi zeg. Je wil wel blijven kijken omdat je niets wilt missen. Hierna moeten we twee uur varen naar de Perito Moreno gletsjer. Nu zien we hem eindelijk vanaf de noordelijke kant en dus vanaf het water. Hij is prachtig maar ook witter. De dag ervoor zagen we hem met bewolking en dan zijn de kleuren wat minder fel en zie je meer blauw. Maar weer staan we te turen naar de gletsjer om te wachten tot er weer wat naar beneden mietert. En ja hoor! Alweer. Maar om hier foto's van te nemen is wel moeilijk. Vooral vanaf een deiende boot. Deze dag was een perfecte afsluiter van de vakantie. Op maandag werden we om 11:30 opgehaald om naar het vliegveld van Calafate te gaan. Vanaf hier is het 3 uur vliegen naar Buenos Aires. Om 5 uur waren we weer terug in het hotel waar we ook zijn begonnen. Iedereen had gelukkig de tijd om zich op te knappen en daarna een bijeenkomst in de lobby om vast de reisleiding, Monique, te bedanken voor de goede zorgen en te bedanken voor de goede reis. Voor de laatste keer weer eten in een echte vreetschuur maar het eten was lekker!

Op dinsdag is de groep al gesplist. 2 mensen hadden een verlenging in Salta en vertrokken om maandagnacht naar het vliegveld. 2 mensen hadden een verlenging op het schiereiland en vertrokken ook in de nacht. 2 mensen gingen met de vlucht via Sao Paolo (nee, wij niet). 9 mensen bleven achter want die gingen door naar Brazilie. 5 mensen op de vlucht met Luftwaffe, euhm...lufthansa en wij op de vlucht met Air France. We kunnen terugkijken op een fantastische reis met veel verschillen. Van een drukke stad met veel criminaliteit naar Patagonie, waar praktisch geen mensen wonen. Van hoge gebouwen naar hoge bergen. Van warm weer boven de 20 naar koud rond het vriespunt. Zon, regen, sneeuw, zomerbriesjes tot stormachtige Patagonische winden. Lekker eten en heerlijke toetjes voor een zeer goede prijs. (biefstukje voor een tientje..ipv 26 euro in Nederland.) We hebben veel vluchten gehad in twee weken: Amsterdam - Sao Paolo, Sao Paolo - Buenos Aires, Buenos Aires - Ushuaia, Calafate - Buenos Aires, Buenos Aires - Parijs en Parijs - Amsterdam. Veel foto's en veel geld uitgegeven. Maar deze reis was alles wat we verwacht hadden en zelfs nog meer!

We zijn weer terug in Nederland. We hopen dat de jetlag mee gaat vallen. We hadden natuurlijk maar 4 uur tijdsverschil. Het valt wel tegen dat het hier natuurlijk nat is, koud is en dat het om 5 uur al donker begint te worden. Voor nu de goetjes uit Lelystad en tot de volgende vakantie!

Leande en Wendy