Ola!!!! - Reisverslag uit Lelystad, Nederland van Wendy Peters - WaarBenJij.nu Ola!!!! - Reisverslag uit Lelystad, Nederland van Wendy Peters - WaarBenJij.nu

Ola!!!!

Door: Wendy

Blijf op de hoogte en volg Wendy

07 November 2013 | Nederland, Lelystad

Buonos dias allemaal,

We zijn weer terug in Nederland. Het land waar je rustig kan pinnen bij de bank en daadwerkelijk geld krijgt (mits je saldo toereikend is), het land waar je het toiletpapier wel mag doorspoelen door de w.c. en het land waar je boven de 20 euro moet neertellen voor je stukje biefstuk.
maar zal even bij het begin beginnen.

Op 22 oktober zijn Leande en ik vroeg vertrokken voor ons vliegtuigje naar Sao Paolo. Ik hoorde van Johan al dat onze vlucht voor een test was uitgekozen. (nieuw bagagedingetje op Schiphol). Dus we mochten zelf de bagage inchecken. Nou, lekker dan. Dus de vlucht gaat geheid te laat weg en de bagage zal niet aankomen. :-) Gelukkig staat er professioneel personeel erbij om te zorgen dat wij, de passagiers, de boel niet verkloten en onverhoopt de bagage naar een afgelegen plek sturen.
Na een vlucht van 12 uur (erg punctueel) waren we in Sao Paolo! Yes, Brazilie!!!!! Euhm..het vliegveld was kleiner dan die van Lelystad en het weer was niet echt zo mooi om er over naar huis te schrijven. En hier moesten we dus 2 uur wachten voor de volgende vlucht. Jippie! Er was 1 winkel met taxfree artikelen en een soort cafeetje met broodjes en drinken. Echt, heb met nog nooit zo vermaakt. ;-) Na nog een vlucht van 3 uur waren we om half 11 in de avond in Buenos Aires. Eindelijk!! Even de formaliteiten bij de douane afhandelen en dan mogen we toch het land in. Het vliegveld was zo groot dat onze bagage al op ons lag te wachten....Het was dus inderdaad goed aangekomen. Nu nog even een taxi regelen en we zijn onderweg. Al met al waren we om half twaalf 's avonds in het hotel midden in de stad aan de av. de mayo.

Aangezien wij een dag extra hadden ( de groep zou pas op donderdag aankomen) hebben we zelf maar vast even door de stad gebanjerd. We zijn op zoek gegaan naar de boekwinkel El Ateneo, een omgebouwd theater tot boekhandel. Echt prachtig. In de loges kon je dus lekker boeken lezen en op het podium was een klein koffiehoekje. Met ook heerlijke limonade en alfajores (een Argentijns chocoladekoekje, zo lekker). En hier in de winkel lagen stapels met reisboeken en fotoboeken. En omdat het al zo handig is om aan het begin van je vakantie een retezwaar boek te kopen hebben we dat dus gedaan! Om heen en weer naar de boekhandel te komen hebben we de metro genomen. We hadden omgerekend wat een enkele reis kost. € 0.30 eurocent. Poeh...wat een bedrag. Bij het eindpunt van de metro zijn we uitgestapt en zijn we over de Plaza de Mayo gelopen. De Plaza de Mayo is beroemd vanwege de dwaze moeders die hier nog steeds elke donderdag om half 4 protesteren om hun vermiste kinderen terug te krijgen. Deze zijn in de tijd van de junta (die van Videla) zomaar verdwenen.

Op donderdag was het dan zover. De groep was veilig geland na een nachtvlucht en waren rond half 10 in het hotel. We waren nu dus in totaal met 22 mensen en wij waren wel veruit de jongste! :-) Iedereen had even de tijd om op te frissen en om 11 uur hadden we de bespreking over de reis: wat gaan we doen, welke dagen, wat kost het...Nu zijn de exursis niet de goedkoopste van de reis dus iedereen moest ook nog even pinnen voor wat extra geld. Pinnen. Het was mij op woensdag gelukt om 2000 peso uit de muur te halen (ongeveer 200 euro) maar op donderdag was de pas geblokkeerd. Tja, lekker dan die werelddekking van de bank. De wereld is zeker zonder Argentinie. Maar er waren dus veel mensen die niet konden pinnen. Dan maar de creditcard gebruiken. Die werkt altijd.
In de middag hadden we een stadstour met de bus door de grote stad. We reden van het hotel naar recoleta, de wijk waar een van de grootste begraafplaatsen ligt. En ook het graf van Evita Peron. Er staan hier mausoleums ten grootte van een achterkamertje in Amsterdam en je hebt er eigenlijk niets aan. Alleen nog leuk voor de nabestaanden. Ze moeten het onderhouden, belasting betalen over je plekje en natuurlijk het ook nog bezoeken. Vanuit daar zijn we naar de wijk Boca gereden, de wijk waar het niet verstandig is om hier alleen rond te lopen. Boca is mede beroemd vanwege de mensen die hier de tango op straat dansen maar ook vanwege de Boca juniors, de club van maradona (Pluisje, of grote Pluis tegenwoordig). Na Boca naar de wijken Palermo en Puerto Madryn. De stadstour hebben we afgesloten met een maaltijd in een onvervalste Argentijnse vreetschuur. Een restaurant met 400+ plaatsen. Voor een vast bedrag (125 peso) kreeg je een koe, sla, patat, toetje en een fles water. Best te doen hoor! :-)
Op de vrijdag was er een optionele stadstour door Buenos Aires. De fietsen waren niet erg goed en al je als fietster door de stad rijdt moet je wel zelfmoordneigingen hebben maar je kan zo veel zien van de stad op de fiets dat het toch heel mooi was. We hadden in de middag nog lekker vrij om zelf even dingen te bekijken of te luieren en in de avond was een optionele excursie naar een tangoshow. Deze hebben wij overgeslagen omdat deze toch aan de prijzige kant was. We hebben dus met twee andere afvallers van de show gegeten in het restaurant naast het hotel. Heerlijk!!!!

Op zaterdag mochten we dan eindelijk naar Patagonie. Daarvoor hebben we het grote geld uitgegeven. In drie en en half uur vlieg je van Buenos Aires naar Ushuaia, de meest zuidelijke stad ter wereld. Als je vanuit Nederland dezelfde tijd vliegt zit je in Zuid-Spanje. Dan weet je ongeveer de afstanden die je hier aflegt. De trip was dus iets meer dan 3000 km. Aangekomen merk je gelijk dat het hier ietsje kouder is. Misschien waren de met sneeuw bedekte bergen al een opsteker maar de temperatuur ligt hier gemiddeld 15 graden lager. Dus jas erbij en op naar het hotel. We slapen dus in een hotel 5 km vanaf de stad en zo mooi. Net een alpine hotelletje. We waren dus ook de enige gasten in het hotel. Niet omdat er geen toeristen zijn in deze tijd maar omdat er dus zo weinig kamers zijn. Maar eindelijk zijn we aangekomen in Patagonie, in de provincie Tierra del Fuego (Vuurland) om precies te zijn.

• 11 November 2013 - 23:58

Loes Oosterwijk:

Hallo Wendy .
    Ik heb je blog gevonden.
    Wat is dat leuk,en helemaal om dat ik er zelf bij was.
    Goed gedaan hoor.
    Groetjes aan Leande.