Japan - Reisverslag uit Hiroshima, Japan van Wendy Peters - WaarBenJij.nu Japan - Reisverslag uit Hiroshima, Japan van Wendy Peters - WaarBenJij.nu

Japan

Blijf op de hoogte en volg Wendy

24 September 2012 | Japan, Hiroshima

Hai mensen,

Even hier een bericht uit Japan. Afgelopen woensdag zijn we vertrokken uit het regenachtige Amsterdam om rechtstreeks te vliegen met de KLM naar Osaka. Kwart voor 9 plaatselijke tijd stonden we aan de grond en ik kan je zeggen dat ik blij was dat ik eruit mocht zeg. Iets meer dan 10 uur is een lange zit. Films waren er wel hoor maar mijn lichaam wil toch een keer slapen. En dat gaat natuurlijk niet. Maar aangekomen in Osaka moesten we eerst maar even de treinkaart regelen, we moesten nog pinnen en een manier vinden om naar de stad zelf te komen. Treinkaart was een makkie. Het pinnen aan de andere kant kan wel eens een probleem opleveren. Een pinautomaat waar alles in het Japans op staat…wel iets leuks om te zien maar niet handig voor een simpele Nederlander. Gelukkig was er wel een wisselkantoor waardoor we toch even wat eurootjes konden wisselen.
Vanaf het vliegveld hebben we de trein gepakt naar de stad. Leuk detail: alle mensen knikken leuk naar je. Het treinpersoneel doet bij elke coupe wat zeggen en dan buigen. En we worden gelukkig niet gek aangekeken hier. Aangekomen op het station moesten we ook nog een poging wagen om naar ons hostel te komen. Laten we de metro maar eens proberen. Eerst een kaartje kopen…mm..weer alles in het Japans. (gelukkig zit er bij deze wel een knopje op voor engels) Dan met het kaartje door de poortjes, naar de metro en daar hebben ze gelukkig een uitvinding voor toeristen. Alle metrohaltes hebben nummers. Dus met een poep en een scheet waren we op de plek van bestemming. Hana Hostel in Osaka. Een ryokan (kamer zonder bedden maar met dunnen matrassen). Hier even snel de tas dumpen en dan maar even rondhobbelen door de stad. Op zich is de stad groot maar het centrum is lekker compact. Hier hebben we lekker rondgelopen.
Ik was het eigenlijk wel zat om half 9 en wilde graag naar bed. Mijn lichaam wilde ook naar bed maar mijn hoofd vond het dus raar om 2 uur middags naar bed te gaan. (jetlag, heerlijk). Dus tot half 4 in de nacht wakker gelegen en de wekker ging om kwart voor 7. Zo verfrissend zeg!!!!!!

We zijn op vrijdag met de trein van Osaka naar Nagasaki gegaan. Een rit van ongeveer 5 uur. Het ov werkt inderdaad goed hier. Ondanks dat we geen Japans kunnen lezen kan je aan de tijd zien welke trein je moet hebben. Alles lekker stipt op tijd hier. De shinkansen die we tot Fukuoka hadden is wel zeer comfortabel. En zeer snel. Dus tegen 1 uur waren we in Nagasaki. Hier slapen we in een Minshuku (zelfde principe als een ryokan maar dan in een grotere vorm). In Nagasaki is op 9 augustus 1945 de tweede atoombom gevallen. Je kan dus voorstellen dat er niet veel van de stad over was gebleven. Dit kan je nu nog zien doordat de gebouwen redelijk nieuw zijn. Bij een stad als deze kan je dus niet wegblijven bij de monumenten die hier staan. Het vredespark, de hernieuwde Urakami kathedraal en dan het park waar het Atomic Bomb museum staat. In dit museum zie je alle dingen van toen. En dan bedoel ik ook alles. Een replica van de bom, de foto’s van de slachtoffers, verkoold en verbrand. Het geeft je een kijk op de geschiedenis wat je normaal alleen op school leert. Als je met je neus op de feiten gedrukt wordt dan ga je wel even nadenken. Vlakbij het museum staat een zwarte pilaar. Waar deze pilaar staat is de plek waar de bom is gevallen. 500 meter boven de grond.
Om deze dag toch nog een leuke afsluiting te geven zijn we vanuit de stad met de taxi naar de kabelbaan gegaan. Met deze kabelbaan kan je mount Inasa op komen. Een berg van maar slechts 333 meter. (een kleinere in Japan).Hier heb je een mooi uitkijkpunt en kan je de stad goed zien. Vooral als het donker is.

Op zaterdag was het dan toch tijd om weer naar Nederland te gaan. Lekker met de trein, is maar anderhalf uur. Eindbestemming: Huis ten Bosch. Een pretpark wat is nagemaakt naar Nederland. Zelfs de trein heet Huis ten Bosch, oranje van kleur en een wapen van Nederland op de deur. Toe maar weer. Bij de aankomst zie je gelijk al Amsterdam CS. Wel een stuk groter dan het origineel. Maar de details kloppen verder wel. Wat me verder opvalt is dat we hier dus eigenlijk toerist zijn in ons eigen land. Geen enkele toerist van buiten Japan te verkennen. En de Japanners zijn helemaal gek op Nederland schijnbaar. Huis ten Bosch is verdeeld in een paar delen. In ieder geval Den Haag, Utrecht, Breukelen en Amsterdam. En op het plein in het stukje Utrecht stond een tent met een groot reclamebord. Oktoberfest…naar mijn weten is dit niet Nederlands maar Duits. De tent rook naar bockworsten en bier. En verder op het plein staat wel iets bekends. De Domtoren van Utrecht. Deze ziet er ook goed nagemaakt uit.

Het weer zat ons wel tegen op zaterdag. Niet zo warm (das wel lekker tuurlijk) maar dat het gaat regenen……voelde me trouwens wel gelijk thuis. Regen, wind, kou en een volle trein. Kan niet beter :).
Gisteren zijn we met de trein vanuit Nagasaki naar Kumamoto gegaan. Vanuit Kumamoto kan je naar het nationaal park Mount Aso (ja, zo heet het echt, google maar als je me niet gelooft). Een grote krater van 130 kilometer in omtrek. De grootste vulkaankrater ter wereld. In de krater staan weer 5 vulkanen met nog meer kraters. Een mooi kraterlandschap dus. Aangekomen op Aso station (we gaan hier geen grapjes over maken he :) ) hebben we de bus gepakt naar de kabelbaan om naar de Mount Nakadake te gaan. Dit is de meest actieve vulkaan van deze 5 en rookt lekker door. Door deze rook konden we dus alleen niet naar boven toe. Volgens de waarschuwingen te veel gasvorming. (heeft ieder mens toch wel eens last van???) Dus dan maar terug naar het museum. Na een dag te hebben genoten van het alweer mooie weer zijn we nu dus in het hotel in Kumamoto. Gratis internet, lekkere bedden en net heerlijk gegeten. Wat een vervelende dag weer.

Vandaag zijn we met de trein gegaan naar Hiroshima, de stad waar de eerste atoombom is gevallen. Op 6 augustus 1945. Na aankomst op het station zijn we eerst de bagage wezen dumpen in het hotel. Vanuit hier zijn we met de tram naar het vredespark gegaan. Hier staat de A-bomb dome. Een gebouw wat wonder boven wonder redelijk is blijven staan na de atoombom. De rest is toen met recht met de grond gelijk gemaakt. Inclusief de mensen. Totaal 140.000 mensen in Hiroshima. Net voorbij de A-bomb dome is het echte vredespark. Met een herdenkingsmonument en een museum. Hier hebben we de middag rondgebracht. Verder gaan we vandaag nog de stad iets meer bekijken en morgen staat Miyajima op het programma, een klein eiland vlakbij Hiroshima.

Sayonara uit Hiroshima,
Wendy

• 24 September 2012 - 09:57

Tilly Peters:

Ik ben blij dat ik je reisverslag toch nog heb kunnen lezen voor dat ik wegga.
    Al zoveel beleefd, en dit nis pas het begin. xxx mama

• 24 September 2012 - 10:57

Therese Meulemans:

Lieve Wendy,
    Dit klinkt allemaal heel interessant en wat schrijf je weer gezellig. IK ben blij dat je het zo naar je zin hebt. Wij gaan er samen met je moeder ook een mooi weekje van maken. We zullen goed voor haar zorgen.
    Veel liefs,
    Therese

• 24 September 2012 - 11:30

Gerda:

Hey Wendy!
    Wat heb jij idd een vervelende dagen daar zeg! ;-)
    Indrukwekkend allemaal! Dat stukje Nederland in Japan was pas een stukje van op tv wat ik heb gezien! Ben je weg, ben je toch nog dicht bij huis!
    Heel veel plezier daar en geniet!!!
    God bless, liefs Gerda

Hoi Wendy,

Wat gaaf om je bericht te lezen en wat schrijf je het boeiend. Je bent nog maar een paar dagen onderweg en al zoveel beleefd wat gaat de reis je nog meer brengen. Wendy geniet van je vakantie je hebt het verdiend! We missen je wel hoor op school.....het is zo stil....

• 24 September 2012 - 16:15

Christel:

Ha Wendy,
    Heerlijk zeg zo'n reisverslag!
    Geniet ervan, doen wij het van je verslag.
    X Christel

• 24 September 2012 - 22:00

Inge:

Hey Wendy,
    Super leuk dat je het zo naar je zin hebt en goed dat je al deze dingen meemaakt.
    Geniet ervan. Nog hele fijne vakantie verder en ik geniet van je mooie verhalen.
    Dikke kus van Inge xxx

• 25 September 2012 - 15:03

Gonneke En Emiel:

Dat klinkt allemaal zeer indrukwekkend! Al een hoop gedaan... Wat leuk ook dat Nederland daar is nagemaakt in een pretpark, grappig. Worden jullie daar veel gefotograveerd net als in China en zijn de mensen ook zo klein of valt dat wel mee daar? Veel plezier nog en zijn al benieuwd naar je volgende verhaal! Groetjes, Emiel en Gonneke

• 25 September 2012 - 21:22

Corina:

Hoi Wendy,

Wat super leuk om te lezen! Wat heb je al veel gedaan. Na je vakantie wel de foto's meebrengen hoor!

Groetjes Corina

• 26 September 2012 - 19:37

Teunie:

hallo Wendy hier even een berichtje van moeders uit Dsp.
    Het is natuurlijk weer heel vervelend om die nare berichten van jou te lezen vanuit dat verre land.
    En dat terwijl wij hier,met veel regen en harde wind ,lekker bij de kachel zitten.
    Maar je maakt weer veel dingen mee waar wij alleen van kunnen dromen.
    Ik wens je dan ook nog veel fijne dagen toe,zodat wij kunnen meegenieten van al jou belevenissen.

totziens moeders uit Doornspijk.