Red Centre - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Wendy Peters - WaarBenJij.nu Red Centre - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Wendy Peters - WaarBenJij.nu

Red Centre

Door: Wendy

Blijf op de hoogte en volg Wendy

26 Maart 2010 | Australië, Alice Springs

He mensen,

Weer even een berichtje vanuit Australië. Nou ja, berichtje…we moeten jullie wel informeren over 6 dagen tour dus kan wel een tekst worden. We zullen proberen om het niet zo saai te maken. We zijn aangekomen in Alice Springs. Een stad met 25000 inwoners in the Northern Territories, en dan ook nog in the Red Centre. Dit heet zo omdat het hier zo rood is. Mmmm, ze zijn nog steeds slim hier met benamingen. Maar vanaf Adelaide beginnend. In Adelaide zijn we opgepikt voor de 6 daagse tour van Adelaide naar Alice Springs. Een stuk van meer dan 2000 kilometer.

Vanaf Adelaide naar Quorn gereden, Ja het klinkt als maïs in het Engels. Maar er groeit toch zeker geen maïs hoor. Quorn ligt in de Flinders Ranges. Een bergketen in South Australia.
Voor de verandering stond er weer een wandeling op het programma. Nu naar de Dutchmens Stern, lekker toepasselijk voor ons. De persoon die het zo genoemd heeft vond de berg lijken op een voorkant van een groot handelsschip uit Nederland. Okee…..wij konden het niet zien. Het was al lekker op temperatuur en voor de verandering hebben ze hier in het droge gedeelte veel vliegen. Heel erg veel vliegen. Om gek van te worden. Ze komen op ons af als vliegen op stroop (ha, wat een leuke woordspeling :))
Na de wandeling met de bus op zoek naar de Yellow Footed Rock Wallaby. En zelfs gevonden. Ze hebben inderdaad gele voeten en streepjes. Erg leuk om te zien. En weer iets om af te vinken van de checklist. Na de wandeling, de wallaby’s en de warme bus terug naar de slaapbestemming. Hier krijgen we dus rijst met curry. De rijst had wel de vorm van rijstepap. Iets te veel vocht en niet erg veel smaak. Na een goede nachtrust met de bus naar Wilpana Grounds gereden. Voor alweer een wandeling :),grappig. Veel wandelingen en dan veel uren in de bus. Zo zien de dagen er wel uit. Maar wat wil je nog meer als je meer dan 2000 kilometer moet afleggen. Wilpana Grounds is verder wel erg mooi en de wandeling was wel wat. Nog niet al te warm en mooi zonnig. We moeten dus wel zeggen dat we nog geen enkele keer echt regen hebben gezien. Mooi weer en warm vanaf Melbourne. Mazzelpikkies he.

Na de laatste nacht in Quorn (de wekker om 5:30) zijn we naar Coober Pedy gereden. Een mijnstadje waar voor opaal gemijnd wordt. Na een tour door een oude mijn zijn we naar de slaapplaats gereden. Ondergronds. Omdat de temperatuur in Coober Pedy vaak erg oploopt tot boven de 50 graden (wij hadden boven de 40) slapen en wonen veel mensen ondergronds. Koeler en best groot. En wij sliepen dus ook ondergronds. In een grot. Erg ruim maar wel gehorig. Dus als Jennie iets zacht zei konden we het allemaal horen. Geen geroddel dus. Maar na Quorn en Coober Pedy kwam toch wel het leukste deel van de tour. Uluru! Die grote rode steen in het midden. Hier zijn we dus net op tijd voor de zonsondergang. Heeft wel wat hoor. Met de groep, een glas wijn en 5000 andere mensen naar de zon staan staren. Erg romantisch. Maar wel mooi hoor. Foto’s komen wel later. Dit is wel de eerste plaats waar we gaan kamperen. In een soort van tent of buiten. We konden kiezen. Nu zijn sommigen niet erg van kamperen (Leande en Wendy) dus die bleven wel in de tent. Jennie had besloten om buiten te gaan slapen. In een swag (google maar even). Nu hebben we allemaal niet erg goed geslapen en waren wel lekker brak in de morgen. En er stond alweer een wandeling op het programma. Nu een rondje Uluru. 9,5 kilometer rondom in de zon. Heerlijk. Maar zeker erg de moeite waard.

Na Uluru stond ook nog Kata Tjuta in de planning. Groter dan Uluru en heeft wat meer rondere vormen. Hier kan je ook niet omheen lopen. Alleen een stukje naar boven aan de linkerkant. De rest is heilige grond voor de Aboriginals dus daar kunnen we niet heen. Na een beste lange dag terug naar Yulara waar we nog een nacht zullen kamperen. Het plan was om in Kings Canyon te gaan slapen maar de weg naar de camping was afgesloten vanwege de regen die er was gevallen. Regen, het is er het droogste deel van Australië. Raar.

Het nadeel van nogmaals slapen in Yulara was het vroege opstaan de volgende dag. Kwart voor 4. Dat is dus gewoon nog nacht he. Dus op naar Kings Canyon voor alweer! een wandeling. 3,5 uur in de hete zon en geen schaduw. Maarja, wel de laatste beweging die we hebben voor Alice Springs. 6 uur in de bus om hier te komen. Het wegennet in Australie zit raar in elkaar. Hemelsbreed 180 kilometer maar er zijn natuurlijk geen wegen aangelegd dus we moeten 480 kilometer afleggen. Maar we zijn dan toch in Alice Springs aangekomen. En gelijk wat waarschuwingen gekregen. Niet alleen over straat en goed op je spullen letten. Het is hier dus het Rotterdam van Nederland :)

Vandaag (26 maart) hebben we dus rustig aan gedaan. Even wat uurtjes slaap bijhalen, de was maar weer eens doen en internetten. Verder gaan we morgen naar het Royal Flying Docters Museum hier in Alice. En dan op zondagmorgen om 5.40 worden we opgepikt voor de tour naar Darwin.

Jullie horen weer van ons zodra we weer even tijd hebben.

Groetjes Leande, Jennie en Wendy

• 26 Maart 2010 - 07:30

Fam. Cool:

Zo zeg, wat een reis! Kunnen jullie in Alice Springs (dat blijkbaar mooier klinkt dan het is?) een beetje bijkomen, of zijn jullie snel weer on the move?
    Jullie hebben ons blijkbaar wat van het mooie weer toegestuurd, want het was gisteren zo warm (lokaal 21 graden) dat we heerlijk zonder jas naar buiten konden! We hopen dat het weer voor jullie ook heerlijk blijft (niet te koud en niet te warm).
    We kijken uit naar jullie volgende bericht én naar de foto's!
    Lieve groeten,
    Edwin, Jacqueline & Lily

• 26 Maart 2010 - 08:57

Jos En Tilly Peters:

Dat zijn weer hele belevenissen, die jullie meemaken, en Wendy ik heb volume 4 van de flying doctors gekocht, dan kan je als je weer thuis bent verder genieten van de Australische natuur.
    Groetjes Jos en tilly

• 26 Maart 2010 - 10:57

Teunie:

hoi meiden weer heel wat afgewandeld en zo fijn dat je van die korte nachten hebt, zodat je wel lange dagen vakantie hebt. maar het is wel prettig weer iets van jullie te horen. allesgaat goed hiet ook met dat poesebeest van Jennie,

• 26 Maart 2010 - 15:08

Herbertien:

o wat hebben jullie het toch slecht,zoveel wandelen..... je kunt nog inschrijven voor de vierdaagse;) je zijn nu zo goed getraind als je terugkomt...

maare geen blaren meer???

• 26 Maart 2010 - 18:15

Marian:

Ik heb foto's gezien!!
    Op de facebook site van iemand genaamd Heather staan een paar Nederlandse meisjes ;)
    Nu geloof ik pas echt dat jullie er zijn... ziet er super mooi uit!

• 27 Maart 2010 - 14:04

Gerlinda:

Lijkt me bijzonder mooi om te zien allemaal! Maar wel vroeg opstaan zeg!! Als jullie thuis komen, moeten jullie maar ff lekker bijslapen van vakantie :-)

• 27 Maart 2010 - 20:37

Bertha:

hoi dames hoe is het met jullie kunnen jullie ook nog genieten van de reis en het mooie weer of zitten jullie zo onder de onder de muggebeten dat je er niet van kan slapen? en ook nog vroeg opstaan - het is in ieder geval geen luie vakantie! nou dames geniet er nog maar van de groetjes

• 28 Maart 2010 - 10:03

Oma Bouw:

oma goes online
    hallo wij zijn bij joop en gretha zij hebben beleidenis gedaan. we zijn daar nu koffie aan het drinken.

hier is alles goed.
    groetjes, oma bouw

• 28 Maart 2010 - 10:35

Lia:

Jullie vermaken je prima hè? Klinkt echt fantastisch! Ben erg benieuwd naar de foto's. Nog heel veel plezier!

• 29 Maart 2010 - 18:48

Alie:

Hee meiden,
    Ik volg jullie reischema via google. en oohhh - wat een mooie plaatjes!
    Ik hoop dat jullie het vakantieritme nu goed hebben opgepakt (lekker vroeg er uit en vooral heel weinig en slecht slapen).
    ik kijk weer uit naar jullie volgende verslag!
    Groetjes!

• 31 Maart 2010 - 06:36

Ingrid Koopman:

Hoi meiden,

Wat een belevenissen allemaal, heel leuk om te lezen hoor. Ben erg benieuwd naar je foto´s straks leande. Dat wordt een extra pauze erbij aan plakken straks als je weer terug bent en we al je foto´s gaan zien.
    Nog heel veel plezier daar en ik wacht met smart weer op jullie volgende verslag.
    Groetjes Ingrid Koopman

• 31 Maart 2010 - 16:34

Gerrit En Aaltje:

hey dames, wat zien jullie veel,wat een belevenis,blijf genieten van jullie vakantie.
    groetjes