Praag citytrippen - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Wendy Peters - WaarBenJij.nu Praag citytrippen - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Wendy Peters - WaarBenJij.nu

Praag citytrippen

Blijf op de hoogte en volg Wendy

02 April 2023 | Tsjechische Republiek, Praag

In 2022 hebben we, Leande, Jennie en Wendy, het idee opgedaan om onze 40e verjaardag ergens te vieren met een korte vakantie. Ondertussen zijn we allemaal de 40 gepasseerd en ik, Wendy, zelfs al de 41 maar dat mag de pret niet drukken. Voor onze heugelijke ouderdomsviering hebben we gekozen voor de stad Praag. De historische hoofdstad van Tsjechië en redelijk snel te bereiken met het vliegtuig. Een stad waar we allemaal nog niet geweest zijn en toch wel de interesse gewekt had.

Dus zo gezegd, zo gedaan. Op een avondje de vliegtickets en hotel regelen en dan maar wachten tot je mag gaan.

Dus het was dan zover. Op vrijdag 31 maart, na een vroege start, de trein gepakt naar Schiphol. Netjes ingecheckt, bagage gedumpt en binnen 20 minuten door alle controles. Dus het kan wel op Schiphol. Geen 4 uur in de wachtrij vanaf de parkeerplaats. Lunchpakketjes, tent en kampeerspullen voor niets meegenomen.

Na een korte vlucht van iets meer dan een uur stonden we dan in Praag. Nou ja, op het vliegveld wat een stuk buiten de stad ligt. Eerst maar zien dat we de bagage terug krijgen en dan maar op zoek naar de bus. Je gaat dus met de bus naar een metrostation en vanaf daar met de metro de stad in. Allemaal redelijk efficiënt dus met een uurtje stonden we in Praag centrum. Ons hotel zit in de oude stad. Na een beetje zoeken op straatnamen waar je geen hout uit kan snijden toch het hotel gevonden.

Even inchecken en de koffer dumpen en dan maar rondlopen door de buurt. De oude stad is redelijk compact en alles is goed op loopafstand. Onder het mom van een verjaardagsetentje kwamen we bij een Argentijns restaurant terecht wat van buiten een normale toko leek maar van binnen een sjiek de friemel locatie. Toch maar kijken of ze wat van onze gading op de kaart hebben staan. We kwamen uit bij een plank vol met vlees. Even onze ecologische voetafdruk planten in Praag. Heerlijk vol gevreten terug naar het hotel.

Op zaterdag was het de eerste volle dag in de stad. We hadden het plan om naar de burcht te gaan. Deze is het makkelijkste te bereiken via de tram. Het openbaar vervoer in Praag is betrouwbaar en goedkoop. De tram zet je boven op de heuvel af en je loopt zo naar de burcht. Deze manier was volgens de website de makkelijkste manier voor het bezoek. Je hoeft dan namelijk niet de ellendige trappen naar boven te stiefelen. Eerst door een veiligheidscheck en daarna de kaartjes geregeld. Met het basiskaartje kan je een aantal zaken bezoeken. De grote kathedraal St. Vitus, de basiliek St. George, het gouden straatje en het oude paleis. Er is een aardige menigte maar doordat het terrein zo groot is kan je wel overal doorlopen. De kathedraal is eigenlijk overal in Praag zichtbaar maar voor de deur staande besef je pas hoe groot deze is. Verder is deze kathedraal niet veel versierd van binnen. Beetje kaal maar wel zeer mooi. Veel glas-in-lood ramen dus Wendy is blij.

Na de kathedraal naar het gouden straatje gegaan. Deze benaming komt van de vele ambachten die er waren in de gouden eeuw (geen idee of het klopt maar klinkt of ik nu ineens veel verstand heb van zulke zaken). Hier zijn wel kleine winkeltjes met handgemaakte artikelen. Maar het leukste is nog wel als je terugloopt richting de kathedraal dat daar ineens een kerstwinkel voor je neus staat. Hele jaar open en de mooiste kerstballen die je maar kan bedenken. Krijg je toch gelijk weer zin in de kerst. In de kerststemming zijnde door naar de basiliek waar we even kunnen zitten om te kijken naar al het moois. En als laatste stop het oude paleis. Om binnen foto’s te mogen maken moet je dus een vergunning hebben. Deze hadden we voor 50 kroon aangeschaft en je kan naar hartelust alles op de foto zetten. Maar gezien dat iedereen met een telefoon loopt kan je ook gewoon hier foto,s mee maken. Totaal geen controle hierop.

We zijn via de steile trappen weer naar beneden gegaan om daar naar de volgende bezienswaardigheid te gaan. Je loopt via de nieuwe kasteel trap naar beneden en dit is inderdaad erg steil dus lang leve het advies van de tram. Je komt mensen tegen die hijgend als een oud paard de trap op moeten. En het is niet een trap maar veel trappen. Aan het einde van de trappen en de straat ligt daar de Karelsbrug. Een brug van iets meer dan 500 meter met allemaal straatartiesten en handelaren in souveniertje en sieraden. Ook versierd met twee grote poorten en hele mooie standbeelden op de brug. Hier kan je wel over de koppen lopen en je kan gelijk je slalom kwaliteiten uitproberen om niet iedereen voor de voeten te lopen. Onderweg teruglopend naar de oude stad kom je ook heel veel leuke winkels tegen waar je met gemak al je geld kwijt kan.

Na een voldane dag eten in een bistro vlakbij het hotel. Prima eten en ruimte genoeg voor een potje yahtzee.

Onze eerste indruk van Praag is dat het een ontzettend mooie stad is met veel cultuur en mooie gothisch gebouwen. Een stad met een taal waar je absoluut niets mee kan maar waar de meeste mensen toch ook wel wat Engels willen proberen.

Op zondag gaan we met een tour mee naar Terezin. Of wel Theresienstadt, of wel de getto. Een van de concentratiekampen die Europa rijk is.

Groetjes Jennie, Leande en Wendy

• 03 April 2023 - 16:05

Johan:

Hoi Wendy en overige dames op leeftijd.

Weer een leuk verslag, ik ben al weer lang geleden in deze stad geweest, maar de burcht en de brug zijn mij zeker bekend.

Nog heel véél plezier de komende dagen en hopelijk hebben jullie ook zulk mooi en zonnig weer ala nu in Holland.

Groetjes, Johan