Wenen! - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Wendy Peters - WaarBenJij.nu Wenen! - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Wendy Peters - WaarBenJij.nu

Wenen!

Blijf op de hoogte en volg Wendy

30 September 2022 | Oostenrijk, Wenen

Voor onze najaarsvakantie hebben we besloten om een week naar Wenen te gaan. En opnieuw zijn we lekker duurzaam bezig en leggen we het volledige stuk af met de trein. Van te voren al het voorbereidende werk gedaan zodat we een beetje een idee hebben van wat we allemaal willen zien. Wenen is een grote stad met veel bezienswaardigheden.

Op 27 september mochten we dan, na een ongelofelijke vroege start en een lieve buurvrouw die ons naar Lelystad station wilde brengen, gaan vertrekken. De eerste horde: van Lelystad naar Amsterdam CS komen. Ondanks de vroegte is het dus mogelijk om de treinen vanaf het beginpunt al te laat te laten vertrekken. De sprinter was dus 10 minuten vertraagd. Begint al goed. We hebben gelukkig een half uur de tijd op Amsterdam voordat de volgende trein richting Basel vertrekt. Aangekomen om Amsterdam heeft de trein naar Basel dus ook al een kwartier vertraging. We moeten maar denken dat een kwartier minder erg is dan 4 uur op Schiphol wachten. Dus tegen half 9 vertrokken we met de ICE international vanaf CS richting Basel. Eenmaal de grens over bij Arnhem mochten de FFP2 mondkapjes weer op en denderen we zo het Duitse landschap in. Onze overstaphalte is Keulen. Hier hadden we een uurtje om over te stappen dus hebben we gelijk maar gebruik gemaakt van een bakkerij op het station om even een broodje te verorberen. Vanaf Keulen is het nog een kleine 9 uur rechtstreeks naar Wenen. Deze trein is ook uitgerust met een bordbistro zodat we in de trein een bescheiden avondmaaltijd kunnen nuttigen. Het wordt dus een overduidelijk Duits gerecht, curryworst met patat. Na een toch lange rit zijn we tegen 9 uur in Wenen en kunnen we op zoek naar het hotel waar we 7 nachten kunnen gaan slapen. Deze hebben we bewust vlakbij het centraal station van Wenen uitgezocht zodat we toch op een makkelijke plek zitten en niet en het duurdere deel van de stad.

Op woensdag hadden we bedacht om naar Slot Belvedere te gaan. Deze ligt ook dichtbij het hotel en kunnen we, met de heerlijke najaarszon op ons gezicht, prima heen wandelen. Het slot is opgedeeld is een hoger gelegen gedeelte en een lager gelegen gedeelte en de tuinen liggen er tussen. Voor het grootste gedeelte is het ingericht als museum met schilderijen. Nu moeten we zeggen dat je hier tegenwoordig dus ook tekeningen die je maakt op de basisschool kan laten ophangen. Niet alles vonden we dus mooi maar tja, over kunst valt niet te twisten zeggen we dan maar. Na het Slot zijn we naar de Karlskirche gewandeld. Hier hadden we de mogelijkheid om kaartjes te kopen voor een klassiek concert van Vivaldi’s de vier jaargetijden. Euhm…nee. Maar we wilden wel graag naar binnen en dan kan je ook met de lift naar boven voor een panoramisch over de stad. Na wat te hebben rondgewandeld bij de kerk zijn we richting de staatsopera gegaan voor wat rondneuzen in de stad die we nog meer van zien. Na een voldane dag terug naar het hotel. En deze keer terug met de metro

Op donderdag hadden we nog kaartjes kunnen regelen voor de Spaanse rijschool. Deze ligt bij de Hofburg waar meerdere musea liggen. De Spaanse rijschool is beroemd vanwege de Lippizaner paarden en met de kaartjes kan je een training bijwonen. Het is wonderbaarlijk rustgevend om een stel paarden door een bak heen te zien rijden. Na de training doorgelopen naar het Sissi museum. Nou ja, doorlopen… het is gewoon de straat oversteken. In het Sissi museum kan je ten eerste de zilverkamer zien. Een bonte verzameling met serviesgoed en bestekdozen. Het is een beetje het geval van verzamelwoede want niemand kan zoveel nodig hebben. Na de zilvercollectie kan je doorlopen naar de imperiale kamers van keizerin Sissi. Die van de film en André Rieu. Mooie kamers en de kleur rood was erg in trek in die tijd. Qua musea hoef je je niet te vervelen dus we zijn ook nog de schatkamer in geweest. Na een korte lunch de metro genomen naar het museum kwartier. Hier zit een lange winkelstraat waar we natuurlijk even door heen lopen voor wat inkopen.

Vandaag zijn we, na een langzame start, terug naar de stad gegaan om de Stephansdom te bezichtigen. Een hele grote kathedraal midden in het centrum. Met het toegangskaartje mag je de kerk uitgebreid bezichtigen maar je mag ook mee met een tour door de catacomben onder de kerk. Zoals verwacht liggen de mensen van adel wat dichter onder de kerk maar er is ook nog een stuk waar meer het gepeupel neergelegd is. Nou ja, beetje gedumpt. Het was in die tijd schijnbaar nogal populair om daar begraven te worden. Dus er werden stapels met kisten onder de grond in de gewelven gezet. Je kan je voorstellen hoe erg de stank zou gaan worden met 11.000 mensen op een klein stukje. Dus uit de goedheid van de bisschop van toen mochten de gevangenen, gratis en helemaal voor niets, het vlees van de botten schrapen met de hoop dat de stank minder ging worden. Eet u smakelijk…..de stank nu is weg maar er liggen stapels met knekels en schedels op een flinke hoop. Na het bezoek van de catacomben zijn we met een mini liefje naar boven gegaan in de noord toren van de kathedraal. Hier heb je een mooi uitzicht over de stad. Aangezien we toch in de kerken zitten vandaag zijn we doorgelopen naar de jezuïeten kerk. Deze is van buiten niet heel bijzonder maar van binnen mooi en goed gekleurd.

We hadden het geluk om voor in de middag kaartjes te hebben geregeld voor een rondleiding door de Weense staatsopera. Deze is een van de grootste van de wereld. In de oorlog heeft het wel flinke schade opgelopen dus na de oorlog is er een deel opnieuw gebouwd en gelijk gemoderniseerd. De tour was zeer informatief en het gebouw is binnen zeer mooi. Na een snelle hap in de stad zijn we nu terug in het hotel om bij te komen van een drukke dag. Morgen gaan we voor even de stad uit en gaan we concentratiekamp Mauthausen bezoeken.