Verenigde Staten deel III - Reisverslag uit West Yellowstone, Verenigde Staten van Wendy Peters - WaarBenJij.nu Verenigde Staten deel III - Reisverslag uit West Yellowstone, Verenigde Staten van Wendy Peters - WaarBenJij.nu

Verenigde Staten deel III

Blijf op de hoogte en volg Wendy

27 Juni 2016 | Verenigde Staten, West Yellowstone

Hi folks,

Ja ja, we komen steeds meer in het Amerikaanse gebruik. We zijn hier in West Yellowstone. Een dorp aan de Montana kant van het immens grote Yellowstone NP. Maar we zijn hier natuurlijk met tussenstops gekomen. We zijn op donderdag gaan rijden vanaf Rapid City, South Dakota richting Montana. Na een vroege start zijn we kilometers gaan vreten naar Devils Tower. Een stuk rots wat uit de grond is komen zetten. Niemand weet precies hoe en wat het is. Kan van gestold lava zijn of gewoon graniet. Verder heeft het ook een speciale betekenis voor de plaatselijke Indiaan. Sorry, deze keer hebben we de boekjes en infoblaadjes niet gelezen. Je kan er een mooie wandeling maken rondom de voet. Dit hebben we ook niet gedaan (soms hoef je ook gewoon niet te snuiven aan de Amerikaanse geschiedenis). Dus we zijn doorgereden door Wyoming. Lekker een staat doorsjezen zonder er te stoppen. De volgende stop was Little Bighorn Battlefield. Dit ligt dan weer in Montana. Zo zie je nog een keer wat van een land.

Little Bighorn Battlefield is beroemd om Custers last stand. Of wel de laatste veldslag van lt. kol. Custer. Custer is met de 7e regiment hier de prairies over getrokken om de Lakota, Dakota en Cheyenne indianen terug naar het reservaat te sturen. Deze hadden daar natuurlijk geen zin in. Stukje land waar ze zaten was veel ruimer. De indianen wilden ook niet hun manier van leven opgeven. (Ha! Dit hebben we wel gelezen). Het leger heeft begin de jaren 1900 paaltjes gezet voor elke gevallen soldaat, officier en burger welke bij deze slag gevallen zijn. Er werd dus geen rekening gehouden met de gevallen indianen. In de jaren 90 is National Park Service begonnen om ook de Indianen een plekje te geven om te herdenken. Dus op het slagveld staan witte paaltjes voor het leger en donkere paaltjes voor de Indianen. Voor de Amerikanen is dit een belangrijk stukje geschiedenis, een beetje het begin van de Westerse beschaving. Wij weten nu nog steeds niet of we pro-indiaan of pro-blanken moeten zijn.

Na deze stop was het nog een klein uurtje rijden naar Billings, onze slaapplek voor deze avond. Vanaf Billings zijn we de volgende dag op weg gegaan naar Cody. Dit ligt dan weer in Wyoming. ( ze hadden vroeger de staatslijntjes iets beter moeten leggen). Cody is gesticht door Buffalo Bill. Om niet weer in de geschiedenis te duiken mag je deze man ff opzoeken op internet. Cody is een klein dorpje met tal van winkeltjes (vooral de souvenir winkeltjes)...goh wat vervelend. Dus een deel van het budget is dan ook al op. In de avond zijn we naar een van de meest Amerikaanse activiteiten gegaan die je maar kan doen: een heuse rodeo! Twee uur lang kijken naar mannen op wilde paarden, mannen op wilde stieren (en dan met twee seconden gelanceerd worden), kleine meisjes met grote paarden die supersnel truukjes konden doen. Wat we zelf wat minder vonden is het vangen en vastbinden van de stiertjes. Dit gaat best met een hardhandige manier. Maar over het algemeen genomen was het een leuke avond en een super sfeertje op de tribune.

Op zaterdag was het dan zover. Onderweg naar Yellowstone via de oostzijde van het park. Yellowstone is het oudste en grootste natuurpark wat in Amerika ligt. Ook de plek met de meeste kans op de wilde dieren. Dus we kunnen afstrepen van de lijst: de bruine beer, de zwarte beer, de buffel, de elk. Het park is echt fantastisch. Met aan de ene kant de hoge bergen inclusief alles wat er bij hoort. Koude wind, sneeuw en een heel divers landschap. Aan de andere kant is het een park vol met geothermische activiteit. Geisers, vulkanen en veel zwavellucht. We hebben hier twee dagen rondgereden door het park. Veel mooie uitzichten en veel geothermische plekken bezocht. De meest bezochte is de geiser genaamd Old Faithfull. Deze gaat op een regelmatige basis zijn water dumpen. Dus we waren er net op tijd om met honderden anderen de uitbarsting te zien. Ons hoogtepunt was toch wel het bezoek aan de Grand Prismatic Spring. Een vijver met veel kleuren, hete lucht en een beetje zwavel. Net of je constant rotte eieren aan het koken bent. Erg prettig. Na het park uitgebreid gezien te hebben zijn we in de middag het dorpje West Yellowstone in gegaan. Beetje rondlopen en geld uitgeven. Morgen gaan we (weer door Yellowstone) naar de Grand Tetons en vanaf daar naar Jackson Hole. Dus voor nu welterusten en tot later!

Groetjes uit een warm Amerika van Leande en Wendy.

P.s. We hebben weer bakken met foto's gemaakt dus wees welkom om ze een keer te komen bekijken.

• 27 Juni 2016 - 13:43

Moeders:

Hallo dames,ik lees al wel hoe het jullie vergaat daar in dat verre land.
    Ik ben blij dat jullie het goed naar de zin hebben.
    Hier is het als vanouds weer kl.... met het weer, maar we houden de moed er in.Geniet van alles wat er te zien is,en doe voorzichtig aan.
    We zien jullie wel weer als je weer thuis bent.
    Groetjes vanuit het verre Doornspijk en totziens.