Praag deel II - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Wendy Peters - WaarBenJij.nu Praag deel II - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Wendy Peters - WaarBenJij.nu

Praag deel II

Blijf op de hoogte en volg Wendy

04 April 2023 | Tsjechische Republiek, Praag

Op zondag hadden we een tour geboekt naar Terezin. Of Theresienstadt zoals de Duitsers het noemden. Dit is een bestaande stad maar in de tweede Wereldoorlog in gebruik genomen als getto en concentratiekamp. Dit ligt op ongeveer een uur van Praag, naar het noorden gezien. Terezin is de getto. Hier werden politieke gevangen en tegenstanders van het regime in opgesloten. Het kleine fort is het concentratiekamp waar veel mensen in terecht kwamen. Dit voordat ze op transport werden gezet naar overige doorvoerkampen of vernietigingskampen. De toer begint in Terezin zelf. We stoppen bij de begraafplaats waar tegenwoordig ook monumenten staan van de landen waarvan er gevangen zijn overleden in Terezin. In het crematorium kunnen we rondkijken en aansluitend lopen we over de begraafplaats waar het meeste van de graven geen namen hebben, alleen nummers. Vanuit Terezin rijden we naar het kleine fort waar we een rondleiding krijgen van een Engelssprekende gids. Hij neemt ons mee in de wereld van hoe het toen was. Van de administratie van binnenkomst tot de cellen en de randgebouwen. We kunnen zien hoe het dagelijkse leven voor de gevangen moest zijn. Van geen eten hebben tot praktisch geen hygiënemogelijkheden. Omdat het kleine fort geen vernietingskamp was zijn hier verder geen gaskamers maar wel een executieterrein voor dood door vuurpeloton en ophanging. De meeste gevangen zijn net voor de bevrijding gedood. Als we aan het einde van het kamp zijn mogen we nog even genieten van hoe luxueus de kampcommandanten daar zaten. Zwembadje, mooi huis en tuin. Dit is altijd het vreemdste in een concentratiekamp. Het schijnbaar weg kunnen kijken van alle ellende wat je de mensen zelf aan doet. Dit is ook te zien in een propaganda film die we als laatste zien. Deze film doet het voorkomen alsof de Joodse bevolking het fijn heeft in Terezin. Maar ondertussen horen wij de aantallen van weggevoerde mensen en hoeveel daarvan nooit zijn teruggekeerd.

Na de toer is er even tijd voor een bakje warme chocolademelk om even op te warmen voordat we terug naar Praag rijden.

Op maandag was het dan de laatste dag in Praag. Praag heeft nog een redelijke grote Joodse buurt welke we dan gedeeltelijk hebben bezocht. We starten bij de Spaanse synagoge. Deze is een van de nieuwste synagoges die er staat en heel prachtig van binnen. Veel Moorse invloeden en dus veel kleur. Ook hier een verhaal van de Joodse gemeenschap van voor de oorlog tot heden. Aansluitend kunnen we nog 5 andere synagoges bezoeken en de oude Joodse begraafplaats. We kiezen er voor om nog een synagoge te bezoeken, deze ligt bij de begraafplaats. In de synagoge zijn er niet veel versieringen maar staan de muren vol met Joodse namen van de mensen die in de oorlog zijn afgevoerd naar de overige kampen. Er is geen plekje meer vrij. Daarna lopen we de begraafplaats op. Dit is inderdaad de oude begraafplaats. Zelf grafstenen met het jaar 1439. De zerken staan schots en scheef maar toch is het en apart gezicht om er zo doorheen te lopen.

Omdat we afgelopen zaterdag de Karelsbrug hebben gezien met heel veel mensen wilden we nu proberen of we over de brug konden lopen in een beter tempo en met minder mensen. En ja, dat kan dus. We zagen nu zelfs de muurtjes staan. We zijn dus eerst weer naar de kant van de burcht gelopen. Heerlijk lunchen en door de winkelstraat struinen. En daarna gewoon weer terug over de brug de oude stad in. Hoe moeilijk kan het leven zijn op een maandagmiddag. In de oude stad nog even de bankrekening legen in de winkels en dan zit de dag er wel weer op. Als afsluiter nog even lokaal eten. Bij de Ierse pub. Waar geen woord Tsjechisch gesproken wordt. Waar je gewoon burgers en spare ribs kan eten. Heel lokaal dus.

Vandaag is dan de terugweg naar Amsterdam. We kunnen dus weer terug met de metro naar de bushalte en vanaf daar naar het vliegveld. We zijn tijdig aangekomen op het vliegveld en hier is het wel mogelijk om je bagage met self service te droppen. Redelijk modern. Totdat je bij de controle komt. Alles met metaal moet uit of af. Riem, horloge. Schoenen uit. Alles wat los zit in de bak. Alles wat maar een stekker heeft moet uit de tas. En dan maar door de poortjes heen en alles weer inpakken. Dit zou toch efficiënter moeten kunnen. Maar na alle controles kunnen we nog twee uur ons gaan vermaken op het vliegveld. De vlucht was netjes op tijd binnen vanuit Amsterdam en wij konden dus ook weer netjes op tijd terug. De vlucht is, net als de heenweg, iets meer dan een uur maar deze keer hadden wij mooi weer. Dus ik kon heerlijk naar buiten staren en mooie foto’s nemen.

Op Schiphol de bagage gehaald en dan kijken of er een trein gaat. Er zijn wat ongeregeldheden vanwege het drama op het spoor van vanmorgen.

Na een lange dag dan toch thuis. Genoten van de mooie stad, ongelofelijk mazzel gehad met het weer en het heel gezellig gehad met zijn drieën. We hebben er weer mooie herinneringen bij (en souveniertjes).

Gr. Jennie, Leande en Wendy