Verenigde Staten deel II - Reisverslag uit Rapid City, Verenigde Staten van Wendy Peters - WaarBenJij.nu Verenigde Staten deel II - Reisverslag uit Rapid City, Verenigde Staten van Wendy Peters - WaarBenJij.nu

Verenigde Staten deel II

Blijf op de hoogte en volg Wendy

22 Juni 2016 | Verenigde Staten, Rapid City

Hai allen,

We zijn weer een eindje opgeschoten. We zitten nog wel in South Dakota maar nu meer noordelijker. We zijn op maandag vertrokken van Cheyenne naar Hot Springs. Ongeveer 400 kilometers vreten. Gelukkig hebben we een degelijke auto dus het rijd wel lekker door. De rit van Cheyenne naar het noorden bestaat uit 80 kilometer rechtdoor, een afslag naar links of rechts en dan weer 80 kilometer rechtdoor. Voor de verandering weer een afslag en dan weer doorakkeren. Geen bergen, geen leuke schattige stadjes. Alleen maar weiland. Vlieg je dus de oceaan over voor iets dat je thuis genoeg ziet :-). Ook kom je bordjes tegen dat er geen benzinepomp is voor 80 mile. Ook prettig om te weten. Maar aan alle rechte stukken weg komt een eind en we kwamen dus uit bij de Black Hills. Hot Springs ligt in de Black Hills en is een dorp (stadje) met een paar honderd man aan bevolking.

De Black Hills zijn beroemd vanwege het uitgestrekte grottenstelsel onder de grond. Dus wij op pad naar de grotten. Deze liggen dan in Wind Cave NP. Er was nog mogelijkheid om mee te gaan met de Garden of Eden Tour. Een tour van een uur beneden onder de grond. Dus wij met 22 anderen naar beneden. Omdat het Amerika is hebben ze voor het gemak een lift gemaakt die je voor het eerste deel naar beneden brengt. Gelijk een stuk koeler. Boven de grond 26 graden en 11 graden beneden. Een van de mensen van Staatsbosbeheer gaf de rondleiding en het was zeer interessant om de grond eens van een andere manier te bekijken. Zijn iets andere grotten dan die in Limburg.

Op dinsdag zijn we vol goede moed vertrokken naar het Custer State Park. Met onze eerste ontmoetingen met de wilde dieren. Prairie Dogs en Buffels. (We hebben foto's als bewijs). Via het Custer State Park kan je via de pigtail road ( ja, het heet echt zo) naar Mount Rushmore. Ene meneer Borglum heeft bedacht dat het wel een ideetje zou zijn om wat presidenten te gaan uithakken in een immens hoge berg. Dus zo gezegd, zo gedaan. 4 presidenten hebben de eer om hier over het park uit te kijken. George Washington, Thomas Jefferson, Theodore Roosevelt en Abraham Lincoln. Aangezien het een nationaal monument is mag de overheid geen entree geld vragen. Dus om de kosten te drukken betaal je voor het parkeren een schamele 11 dollar en dan nog maar niet te hebben over het eten in het restaurant. Na Mount Rushmore zijn we doorgereden naar het Crazy Horse Memorial. Hier is in de vorige eeuw een start gemaakt met het (alweer) uithakken van de Indiaan Crazy Horse. Hij is beroemd om de veldslag bij Little Bighorn. Hij is ook altijd blijven vechten om het recht van de Indianen.
In het bezoekerscentrum staat een voorbeeld van hoe het er ooit uit moet gaan zien. Maar wij denken zelf dat het nooit afkomt. Zijn gezicht is dan wel af maar de rest.....

Na een lange dag zijn we dan wel in Rapid City aangekomen. Een eigenlijk nietszeggende stad in South Dakota. Maar vanaf Rapid City kan je wel makkelijk naar Badlands NP komen. En dat hebben we vandaag dan gedaan. Badlands is een NP dat eigenlijk zo ruig en desolaat is dat er niemand kan wonen of zelfs maar een boerderij kan hebben. Het Lakota volk is hier wel heen gejaagd door de blanken maar ook zij hadden het hier moeilijk. Koude winters en hete zomers. En altijd een stevig briesje (eerder een ik-waai-uit-mijn-broek-wind). Maar het park is prachtig en er zijn zoveel soorten rotsen en kleuren dat je altijd wel wat anders ziet. En zelfs in dit landschap heb je wildlife rondlopen. Weer de buffels en de prairie dogs gezien. (Check, check, dubbelcheck)

We hangen nu op de hotelkamer (even uitbuiken van het eten). Morgenvroeg gaan we de staatslijn weer over naar Wyoming en we zullen eindigen in Montana. Maar dat is voor de volgende keer!

Groetjes Leande en Wendy

• 23 Juni 2016 - 13:48