Kyoto - Takayama - Matsumoto - Reisverslag uit Matsumoto, Japan van Wendy Peters - WaarBenJij.nu Kyoto - Takayama - Matsumoto - Reisverslag uit Matsumoto, Japan van Wendy Peters - WaarBenJij.nu

Kyoto - Takayama - Matsumoto

Blijf op de hoogte en volg Wendy

02 Oktober 2012 | Japan, Matsumoto

Hai,

We zijn hier in Matsumoto, een bergstadje ten noorden van Nagoya. Maar eerst nog even naar Kyoto. Op zaterdag was op het nieuws al te horen dat typhoon nr. 17 over Japan zou trekken. Nu weet je dus nooit hoe deze gaat. Dus zondagmorgen eerst even ontbijten in het hotel en daarna de stad maar in. Bij het ontbijt was alles nog droog buiten maar tegen de tijd dat we naar het station liepen begon het wel aardig te regenen. Gelukkig hebben we parapluutjes meegenomen (niet wetende dat zoveel regen zelfs een partytent door laat lekken) Eerst maar even naar het station om kaartjes te regelen voor de trip naar Sapporo. Ik had het wel te doen met het meisje achter de balie. Maar met moeite en veel sorry’s is het wel geregeld. Daarna maar naar wat tempels in Kyoto. We hadden een buspas gekocht om te kunnen sightseeën.De eerste tempel was te voet te doen, maar door de stromende regen was ik al aardig nat geworden.De regen werd ook niet minder moet ik zeggen. In de middag nog naar een tempel bovenop een berg gegaan. Alweer door de stromende regen omhoog hobbelen. Na deze tempel nog een aanbiddingsplek bezocht en vanuit daar met de bus de stad in om even een bakje thee te drinken. We waren nu toch wel echt goed nat geworden dus de overige tempels hebben we laten zitten en zijn nog even door de winkelstraat (ja, ja overdekt) gelopen. Maar als je nat bent dan ben je dit ook wel snel zat dus gauw terug naar het hotel om even op te drogen. Ik heb mijn eerste typhoonschade opgelopen. Mijn Lonely Planet zat onder in de tas en was dus doorweekt van de regen. Kon hem letterlijk uitknijpen. Tegen de tijd dat we gingen eten was het al bijna droog. Maar de tv en het internet deden het toen nog niet optimaal. Zal wel door het weer komen. Na het eten was het wel droog en konden we weer op internet kijken naar de nieuwsberichten van de typhoon. In Kyoto hebben we alleen de buitenkant gehad. Dus veel regen (heel, heel, heel veel regen) en wind. Maar sommige delenvan het land hadden niet zo een geluk. Veel schade en een paar gewonden.

Gisteren zijn we met de trein van Kyoto naar Nagoya naar Takayama gegaan. In Takayama heb je nog een oud centrum met originele Japanse huisjes. Erg leuk om te zien (en vooral omdat het weer heerlijk droog was). In de middag hadden we een tour geboekt naar Shirakawa-go. Een dorp hier in de buurt wat op de unesco lijst voor werelderfgoed staat. Veel originele houten huisjes met rieten daken omringt door bergen. Fantastisch. Hier konden we twee uur rondlopen voordat we weer met de bus terug moesten naar Takayama. Hier slapen we weer in een traditioneel hostel. Geen bedden maar matjes op de grond. Verder heel schoon hoor. En het is wasavond voor ons. Alle vuile zooi uit de tas en in de machine. Dus hebben we weer tijd om even te internetten. (is zeer wispelturig…mijn iphone werkt, de laptop niet en de telefoon van Johan moet nog even opstarten).

Het plan voor vandaag. Weer met de trein. Van Takayama naar Nagoya naar Matsumoto. We moesten dus eerst weer twee uur met de trein terug naar Nagoya om daar weer twee uur in de andere trein te stappen naar Matsumoto. Dit ligt hemelsbreed misschien 100 kilometer uit elkaar. Maar er ligt geen spoorlijn tussen. Matsumoto is bekend om zijn zwarte kasteel. Dit is het oudste, houten kasteel in Japan. Deze gaan we morgen bezoeken omdat we aardig laat in Matsumoto zijn aangekomen. Eerst maar naar het hotel om in te checken en de trip naar de Izu Islands te regelen. Dit bleek niet zo handig dus we blijven pitten op het schiereiland en gaan dan met de ferry naar het tropisch eiland toe. Ook prima. Daarna zijn we bij een Hawaiiaanse tent wezen eten. Tja, niet elke dag Japans he… En laat er net toevallig deze week een festival zijn in Matsumoto. Met als afsluiting van de dag wat vuurwerk. We hadden een mooie plek bij de brug waar we alles goed konden zien.Chinees vuurwerk in Japan. Leuk toch.

Morgen gaan we dus naar het kasteel en daarna pakken we de trein naar Tokio. Vanuit daar hebben we gereserveerd op de nachttrein van Tokio naar Sapporo. Een ritje van ongeveer 16 uur.Maar dan zijn we wel op het noordelijkste eiland van Japan. Hokkaido. Sapporo is ook wel bekend van de olympische spelen.Dus voor nu weltrusten en tot de volgende keer.

Groetjes Wendy

• 02 Oktober 2012 - 18:37

Mirjam:

Hoi wendy,

Fijn om wat van je te horen, ik zag op internet dat de typhoon onderweg was naar jullie. Gelukkig heb je alleen wat waterschade hahah dat mag de pret niet drukken. Veel plezier op je verdere trip!
    Groetjes,
    Mirjam

• 02 Oktober 2012 - 19:47

Teunie:

hallo, Wendy,
    Heel fijn om te horen dat je zover weg kunt zijn, en toch van dat heerlijke Hollandse weer kunt hebben.
    Je hebt er ook nog veel plezier in zo te lezen.
    Daarom zou ik zeggen geniet er nog even van, en laat ons ook nog fijn meegenieten.

doegi ,bay, bay teunie

• 03 Oktober 2012 - 12:20

Leande:

Hoi hoi,

Je kunt niet zeggen dat het saai is in Japan. Er gebeurt altijd wel wat..... Gelukkig is het voor jullie meegevallen. Mmmm, op matjes slapen. Ik hoop dat dat goed te doen is. Al een Japans badritueel ondergaan??

Veel plezier en zonneschijn toegewenst!!

groetjes, Leande

• 03 Oktober 2012 - 20:33

Inge Vd Kamp:

Hey Wendy,

Knap hoor wat jullie allemaal nog doen met dat slechte weer!!! Echt een doorzetter ben jij.
    Ik hoop dat jullie nu wel wat beter weer krijgen zeker met jullie to do lijstje.
    Heel veel plezier nog.

Groetjes van Inge