Osaka - Kyoto - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Wendy Peters - WaarBenJij.nu Osaka - Kyoto - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Wendy Peters - WaarBenJij.nu

Osaka - Kyoto

Blijf op de hoogte en volg Wendy

29 September 2012 | Japan, Kyoto

Hoi allen,

We zijn ondertussen in Kyoto aangekomen (de Kyoto van het Kyoto verdrag ja). Maar even terugkomen op de eerdere dagen. We zijn op donderdag van Osaka naar Nara gegaan. Weer met de trein, het blijft een briljant vervoermiddel. Nara is de oude hoofdstad van Japan en heeft hier de Todaj-Ji staan. De Todaj-ji is een tempel met een grote Buddha erin. Ik heb zelf niets met Buddha’s maar de Japanners wel. De meeste Japanners hebben het boeddisme of het shintoisme als geloof. Vraag me nu niet wat het grote verschil is maar de boeddisten hebben een buddha als god. Iedereen die dus binnenkwam bij de tempel boog netjes, hield even stil en klapt dan een paar keer met de handen. Grappig om te zien, dat wel. Na de Todaj-ji zijn we door het park gelopen (eerder gestrompeld vanwege de hitte) naar een ander heiligdom. Hier stonden wel honderden stenen lantaarns geplaatst.

Vanuit hier hebben we de bus gepakt terug naar het station. We hadden niet veel tijd in Nara omdat we op tijd terug moesten zijn in Osaka voor het optreden van Kodo. Dus even snel naar het hostel opm even om te kleden, dan met de metro naar het treinstation, daar met de trein naar Ibaraki (een voorstad van Osaka) en vanuit daar maar de taxi gepakt naar het theater. De show begon om 7 uur en om kwart voor 7 stonden we binnen. Ik hou van Japan alleen al vanwege de punctualiteit. Alles op tijd en nooit te laat, heerlijk!!!!!

Kodo is een Japanse drumband alla Slagerij van Kampen. Ik ken Kodo zelf van het liedje aanzoek zonder ringen van Blof. ( even youtuben en dan vindt je ze wel). Maar als je van vroeger nog de reden weet dat je geen drumstel op je kamer mocht…..dit is het dus. Wat een geluid zeg. Een paar kerels die eerst zachtjes op traditionele drums gaan slaan, met een goed ritme moet ik zeggen, en na verloop van tijd rammen ze de stokken bijna er door heen. Het waren niet alleen heren, de dames deden er niet voor onder hoor. Die kunnen ook een aardig ritme eruit krijgen. Was dus een zeer geslaagd concert. Dit dank zij Asuka, die de kaarten geregeld had.

Na het Osaka avontuur is het toch tijd om naar Kyoto te gaan. We hadden weer voor de Shinkansen gereserveerd en de tijd om naar het station te komen was nog langer dan de treinreis zelf. Osaka naar Kyoto is met de hogesnelheidstrein wel een respectabele 13 minuten. Dus in Kyoto eerst maar naar het hotel. Daar konden we gelukkig al de kamer in. Spullen dumpen en snel even ontbijten en dan uitzoeken wat we willen doen. Het Koninklijk Paleis dan maar. Hier moet je eerst bij het kantoor toestemming vragen om erin te mogen. Dit hebben we gedaan dus en om twee uur mochten we met een engelstalige toer mee. De dame heeft ons laten zien hoe het er vroeger moest zijn om een koninklijk paleis. Dit paleis is echter niet meer in gebruik door de familie. Het paleis wat nu wordt gebruikt staat in Tokio. Maar het is een indrukwekkend gebeuren en heeft een mooie tuin op het complex liggen. Na de toer teruggegaan de stad in met de metro. Hier nog even op zoek naar een tempel die vlakbij ons hotel staat. En je raad het nooit….wordt gerenoveerd. Stond dus ook helemaal in de steigers. Hoe krijg je het voor elkaar. IS 2012 het jaar van de renovatie? Dan maar even snel opfrissen in het hotel. Vanuit het hotel hadden we kaartjes gekregen voor de Kyoto tower. Hier mochten we dus gratis in. Wij als Nederlanders doen dit natuurlijk. Dus tegen 5 uur waren we in de toren, wachten voor de zonsondergang. Tegen kwart voor 6 was de zon onder en konden we nog proberen wat mooie plaatjes te schieten.

De magen begonnen ook te rammelen dus op zoek naar een Japanse eettent. Na een paar dagen simpel eten wilden we toch wat meer substantieels hebben . Gevonden. We kwamen de zaak in, en er wordt hard geroepen voor een plaatsje. Japans eten werkt een beetje als tapas eten. Je krijgt een kaart en je bestelt kleinere gerechten. Het eten was heerlijk en het toetje zag er goed uit, en was ook heerlijk. Daarna nog even uitbuiken bij de starbucks (eigenlijk alleen maar voor het gratis mobiel internetten).
Kyoto is een mooie stad met veel tempels, tuinen en een mooi paleis. En we hebben hier dan ook 3 dagen. Maar aangezien we ook graag naar Kobe wilden zijn we vandaag naar Kobe geweest. Kobe ligt half op een heuvel en is zeer westers ingesteld. Alleen de meeste toeristen laten Kobe wel links liggen. Eerst met de shinkansen terug via Osaka naar Kobe. Is maar een klein halfuurtje. Vlakbij het station ligt de kabelbaan die je naar 400 meter hoogte brengt. Naar de kruidentuin om zo te zeggen. Dus we hebben een kaartje gekocht voor enkele reis. De terugweg doen we lopend. Boven aangekomen hebben we snel wat overzicht foto’s genomen en zijn we nar beneden gaan lopen. De helling was redelijk steil en wij gingen naar beneden. Er waren ook mensen die geen geld overhadden voor de kabelbaan en dus van beneden naar boven hobbelen. Bij het tussenstation van de kabelbaan was er een route die je kon nemen om naar de Kobe watervallen te komen. Deze hebben we dus gezien. Erg mooi. Bij aankomst beneden zijn we met de metro de stad ingegaan om naar het aardbevingenmuseum te gaan. Kobe is op 17 januari 1995 getroffen door een aardbeving met een kracht van 7.3 op de schaal van richter wat de stad zo goed als in puin heeft gelegd. Meer dan 5000 mensen vonden de dood door de zware beving. In het museum kan je zelf meemaken hoe het is om de aardbeving mee te maken. Zeer apart en indrukwekkend. Met een filmpje laten ze zien wat er gebeurde in de stad op die vroege morgen. En nu zien we dat 15 jaar later de stad weer als nieuw is.

We moesten wel weer terug met de trein naar Kyoto maar we hebben toch Kobe even kunnen zien. Ondanks dat het weer wat slechter werd vandaag, (komt vast door Typhoon nr. 17 die Japan dit weekend bereikt) hebben we een mooie dag gehad.
Morgen zijn we nog een dagje in Kyoto. Kunnen we nog even op zoek gaan naar wat mooie tempels en tuinen.

Groetjes Wendy

• 29 September 2012 - 13:27

Mirjam:

Hoi Wendy,
    Wat een belevenissen leuk om je verhalen te lezen heel veel plezier voordat je het weet sta je weer in het kikkerlandje Nederland
    Groetjes
    Mirjam

• 30 September 2012 - 22:37

Niesje:

Hoi Wendy,

Met mijn ipadje op de bank, sluit ik mijn weekendje af met het lezen van jouw heerlijke avonturen in Japan. Zo ontdek ik het land van de rijzende zon ook een beetje! Geniet van elk moment, je hebt het verdiend meid! Groetje Niesje

• 01 Oktober 2012 - 20:22

Jennie:

Hey Wendy,
    al je reisverslagen eens even rustig doorgelezen (toch iets fijner lezen op de laptop dan op de telefoon).
    Leuk om op deze manier weer wat mee te kunnen krijgen van al je avonturen.
    Kijk uit naar je volgende verslag. Groeten aan Johan.

Liefs Jennie