Rust, rust en nog eens rust - Reisverslag uit Monterey, Verenigde Staten van Wendy Peters - WaarBenJij.nu Rust, rust en nog eens rust - Reisverslag uit Monterey, Verenigde Staten van Wendy Peters - WaarBenJij.nu

Rust, rust en nog eens rust

Door: Wendy

Blijf op de hoogte en volg Wendy

08 April 2011 | Verenigde Staten, Monterey

Hi folks,

Vandaag zijn we in het zonnige en zeer warme Monterey. In ieder geval toch maximaal 15 graden. Zomer!!!!!!! :) We zijn een paar dagen geleden nog in Yosemite NP geweest. Een echt prachtig park met veel hoge en mooie watervallen. Zoals ik eerder verteld heb konden we alleen in de vallei komen vanwege de sneeuw. Dus de mooie uitzichtpunten waren nog dicht. Tenzij je een sneeuwschuiver hebt natuurlijk. Maar Yosemie is ook mooi met de sneeuw hoor. Sneeuwtoppen, sneeuw op de grond...er is echt overal sneeuw! Na Yosemite zijn we via het park gereden naar Sacramento. Sacramento is de oude hoofdstad van California (LA is het nu) en heeft een leuke oude binnenstad. Het heeft nog veel van de historische gebouwen staan vanuit de 19e eeuw. Zag er echt super uit. Hier maar even een hapje eten, aan de haven wel te verstaan. Kaarsje op tafel, lekker eten, mooi uitzicht en tochtig vanwege de wind. Nu is het onbeschoft om met je jas aan tafel te gaan zitten dus we hebben het uitgezongen. Bikkels he :)

Aangezien we maar een nacht hadden in Sacramento zijn we de volgende morgen nog even naar de parlementsgebouwen gereden. Kwamen we toevallig in een studentendemonstratie terecht. Nu weet ik dat we in Nederland met 25000 studenten naar het Malieveld trekken. Hier trekken ze met 25 mensen naar het overheidsgebouw om de demonstreren. Euhm.....weet niet of het veel impact had maar " power to the people" :) Na de drukte van de demonstratie was het toch tijd om eens een poging te wagen om naar de kust te komen. Met eindbestemming San Francisco!!!!! Een leuke stad in de USA. We zijn onderweg gestopt bij Point Reyes NP. Een natuurpark aan de westkust boven San Francisco. We zijn eerst naar de vuurtoren gereden. En het waaide zo hard daar boven, nog harder dan in Death Valley. En het was ook een stuk kouder. Maar walvissen, zeeleeuwen en elanden gezien. En dat op een plek...WOW... Hierna toch maar weer naar beneden om de Earthquake trail te bewandelen. California ligt zoals iedereen wel weet op een breuklijn. De San Andreas breuklijn. Deze breuklijn scheidt de Pacifische plaat en de Noord-Amerikaanse plaat. En hier komen dan ook geregeld aardbevingen voor. (genoeg over aardrijkskunde..indien je meer wilt weten verwijs ik je naar Google) Op de earthquake trail kun je zien wat er met de aarde gebeurt als er een aardbeving plaatsvind. Er staat daar een hek uit 1906 wat dus een paar meter versprongen is door de beweging van de platen. Je kan het zien doordat het hek gespleten is en het andere deel nu ergens anders staat. Point Reyes schuift dus elke keer dat er een aardbeving is een stuk naar het noorden waardoor het over een aantal miljoen jaar ook op de Noord-Amerikaanse plaat zal liggen. Point Reyes ligt nu nog op de Pacifische plaat. Snappen jullie het nog? :)

Net boven San Francisco liggen de Muir bossen. Dit zijn bossen met gigantisch hoge redwood bomen (rode bos bomen, logisch he) Deze zijn nogal moeilijk op de foto te zetten maar we hebben ons best gedaan. Het was toch eindelijk tijd om uit de donkere bossen te gaan naar de lichtjes van de stad. San Francisco!!!!!! Voor de mooie uitzichten over de stad zijn we gestopt in Sausolito. Een dorp aan de andere kant van de Golden Gate Bridge. Hier kan je de skyline zien en de brug natuurlijk. (ja, we hebben ook hier weer heel veel foto's van gemaakt) Na een klein ritje over de Golden Gate Bridge zijn we dan toch eindelijk in San Francisco. Even het hotel zoeken, we zitten dus midden in de stad, vlakbij de winkelstraat.
De volgende dag hadden we wel een hele vrije dag in San Francisco. Dus eerst even met de auto nog naar de brug rijden en naar de uitzichtpunten voor de mooie foto's. We hadden gelukkig zeer mooi weer dus dat was weer mazzel hebben. Daarna met de auto over de Lombard street gereden. De meest bochtige straat van de wereld. Leuk hoor om dit met de auto te doen! Goed stuurwerk en goede remmen maken dit dus mogelijk. (dank aan Johan) :) We hebben toch de auto maar geparkeerd en zijn met de bekende cable car over Hyde street gegaan naar Fishermans Wharf. Met de bekende pier 39 en het uitzicht over Alcatraz. Na wat te hebben rondgelopen zijn we met de Cablecar teruggegaan naar de stad. In Los Angeles hebben wij voorstukjes gezien van een nieuwe film, " Hop" dus deze hebben we in San Francisco maar even bekeken he. Nu weet ik niet of de film in Nederland al uit is en of deze uberhaupt komt maar hij is echt hilarisch. Het is een tekenfilm van de makers van Cars enzo. Je lacht je kapot.

Gisteren zijn we vanuit San Francisco over highway 1 (de pacific coast Highway) langs de kust gaan rijden. Veel lege stranden, vuurtorens en prachtige uitzichten. Nu zijn we wel gezandstraald. Wat een wind aan de kust zeg. Je kan hier niet meer in je korte broek en t-shirtje rondlopen. Brrrrrr... :) Maar we zijn dan toch in Monterey aangekomen. Monterey ligt op een schiereiland aan de westkust. Hier gaan we zo naar het aquarium en daarna gaan we doorrijden over de kustweg. We zien wel wat we tegenkomen onderweg. We moeten in ieder geval moregenavond weer in LA aankomen. Want zoals de planning staat vliegen we op zondag weer naar Nederland.

Voor nu even genoeg! Jullie kunnen weer even bijlezen en wij gaan ons nog even uitleven!

• 08 April 2011 - 20:28

Gerlinda:

Hee Wendy,

Wat gaaf zeg! "even' je verslagen lezen ;-) Wat heb je veel gezien zeg!
    Geniet nog even van de laatste paar daagjes. En goede reis terug als je er aan toe bent. Maar nu nog even niet ;-) Doei

• 09 April 2011 - 06:12

Therese Meulemns:

Wendy, wat leuk om je verhalen weer te lezen. Wij hebben een aantal jaar geleden een deel van jullie tocht gedaan en door het lezen waan je je weer even terug in de tijd. Montery zijn we ook geweest evenals SF en Yosemite park (in de zomer). Goede reis terug. groetjes Therese