Zon, zee, strand en sneeuw - Reisverslag uit Mariposa, Verenigde Staten van Wendy Peters - WaarBenJij.nu Zon, zee, strand en sneeuw - Reisverslag uit Mariposa, Verenigde Staten van Wendy Peters - WaarBenJij.nu

Zon, zee, strand en sneeuw

Door: Wendy

Blijf op de hoogte en volg Wendy

03 April 2011 | Verenigde Staten, Mariposa

Hallo mensen,

Het duurde even maar we hebben toch weer een internetverbinding gevonden. In Mariposa wel te verstaan. Een gehucht met hoogstens 1000 mensen. Maar dit dorp is een van de dorpen die vlakbij het Yosemite NP ligt. Hier gaan we morgen dus heen. Maar even vanaf de Grand Canyon beginnen he. We hebben al veel gezien sinds woensdag. We zijn eerst in het national geografic visitor centre geweest voor de entreekaart voor het park. Ja, hier betaal je voor alle natuurparken om er in te mogen. 25 dollar wel te verstaan. Zo vliegt je geld wel weg he :) Maar bij dit centrum heb je ook een imax theater. Dus eerst even een film kijken in het imax over de Grand Canyon...WOW...dat zag er al heel goed uit. Daarna toch maar een poging wagen of we zelf ook iets van de Grand Canyon kunnen zien. Zelf heb je het idee dat je er niet veel van ziet omdat je niet met een helikopter erover heen gaat. Maar eenmaal in het park zie je er heel veel van. Je rijdt als het ware langs de Grand Canyon. Op elke hoek heb je wel een parkeerplaats waar je mooie foto's kan nemen. Toen wij bij de eerste stop waren sloegen we bijna steil achterover. Wat is dat immens groot en mooi zeg. (we hebben foto's) Je kan in dit park heel simpel rondkomen. Je parkeert de auto gewoon en dan ga je met de gratis shuttle bus door het park. (Amerikanisme he):)

We zijn tot de avond in het park gebleven omdat we natuurlijk de zonsondergang moesten bekijken. We hadden een plek gevonden (meer mensen hadden deze plek gevonden) en het schijnt een van de betere plekken te zijn om de zon onder zien te gaan in de Grand Canyon. Nu was het overdag wel lekker weer en een lekker temperatuurtje...maar 's avonds......brrrrrrr. Om weg te vriezen daar! Maar we zijn echte bikkels he! Gewoon blijven staan en foto's nemen. Nu konden we gelukkig met de bus weer terug naar het beginpunt want lopen was geen goed idee...het is daar echt donker....geen straatverlichting he. :) (ze hebben ook niets over voor de toeristen)
Na een lange dag gaat er wel wat eten in (normaal heb ik het daar nooit echt over maar deze avond was wel speciaal) We zijn naar een steakhouse gegaan (waar we eerst een kwartier moesten wachten op een tafel, belachelijk :)) en hier hebben we heerlijk gegeten. Naast ons zaten twee midden-Amerikaanse mannen. Uit Guatamala. Zij waren op de motor aan het rondtoeren in de USA. We hebben nu dus een vaakntieplek in Guatamala geregeld :) Het rondreizen is zo leuk mede door de mensen die je ontmoet. We hebben een leuke avond gehad en een lekker biertje met zijn allen gedronken. Heerlijk!!!!!

Op donderdag was het dan toch zover....Las Vegas!!!!!!!Money, money, money. Nu is het een aardige rit van de Grand Canyon naar Las Vegas maar je komt wel weer in een andere staat. Grand Canyon ligt in Arizona en Las Vegas in Nevada. Op de grens van de twee staten ligt de Hoover Dam. Een van de grootste dammen te wereld. Het sluit Lake Mead af waardoor er een enorm hoogteverschil in het water zit. Nogal moeilijk uit te leggen. Kijk maar even op www.hoewerktdehooverdam.nl of www.watgebeurteralsdedambreekt.nl. :)We hebben hier een toer gedaan naar de energiecentrale die onderin de dam zit. En daarna maar de dam over gaan he. Is op loopafstand en ook best te doen. Was alleen dus heet (voor Wendy, Johan vond het nog frisjes) :) Maar na de dam toch maar naar Las Vegas. Nu weet je wel hoe het eruit ziet op tv en iedereen kent de verhalen...nou, ze kloppen allemaal. Knettergekke stad. Kan het niet anders vermelden. We zaten met ons motel vlakbij Downtown. Bij de Fremont Street. (dit is nog niet bij de Strip hoor) Hier heb je dus een overdekt stuk straat met cafe's, casino's, Starbucks (!!), een soort van kabelbaan die over de straat gespannen is (Amerikanisme he :)). Je weet niet wat je ziet. En om het hele uur hebben ze de Fremont Street Experience...een show met lampen, geluid, muziek en ga mar door. Schijnbaar wordt er in 6 minuten tijd gebruik gemaakt van 550.000 volt aan electriciteit. Pardon, daar kan je heel Afrika mee verlichten.
Net naast de Starbucks zit dus ook een casino. Sterker nog. Je loopt via het casino naar de starbucks...in het casino zijn we natuurlijk even gaan gokken. Met zo een speelkast. We hebben niets verlorenen eigenlijk hebben we wel ongeveer 20 dollar bij elkaar gespeeld. Het begin is er. Las Vegas mag je dus 24 uur per dag drinken op straat, gokken, verkleden en je zelf gek aankleden. Niemand kijkt raar van op (we hebben zelfs Michael Jackson gezien). Dus na een lange dag was ik zeker wel blij dat ik een bed had om op te slapen.

Maar op vrijdag hadden we een dagje vrij overdag. Niets gepland ofzo. Nou ja, Johan vond het wel een goed idee om heel even de was te doen. Nu had het motel geen wasserette maar we konden wel naar een openbare wasserette. Daar kon je zelf de was doen of het laten doen. Wij lieten het doen. Met wantrouwen (van Wendy) hebben we de was achter gelaten in de hoop het ooit nog te zien. Tja mama, bent er weer niet bij voor mijn was :) Na het afleveren van de was op naar de Strip, het belangrijkste van Las Vegas. Hier heb je dus een monorail die langs de meeste hotels gaat. Dus op naar het laatste station en dan weer teruglopen. We zijn langs MGM Grand gelopen (heeft een gigantische leeuw voor de deur staan), naar Excalibur (een heel kasteel uit de middeleeuwen?!) via het Luxor (grote piramide en Sfinx) naar het New York, New York (deze heeft een hele hoge, snelle achtbaan door het casino lopen). Even gestopt bij the Paris met je raadt het al....de Eiffeltoren op het dak. In een paar uur tijd zie je dus Egypte, New York en Parijs. Scheelt weer aardig wat stedentripjes :)

Voordat we naar Vegas kwamen hadden we wel even kaartjes voor een show geregeld. En niet zo maar een show maar van de Blue Man Group!!!!!! Zij spelen in the Venetian. Een groot Casino/hotel/theater. Dit zit ook op de Strip en hier kan je zelf een ritje maken met een Gonola. Moet toch niet gekker worden!!!! Nu kwamen we er wel achter dat parkeren erg goedkoop is in Las Vegas. Je kan dus bij elk hotel gratis parkeren. Zelfs aan de Strip. Mooi!!!!! Bespaart weer. Maar de show van de Blue Man Group is echt fantastisch! (voor degene die niet weet wie ze zijn moet je maar even googlen, ze zijn ook wel in Amsterdam geweest)
Op de terugweg naar het motel zijn we nog bij the Stratosphere binnen gelopen. Een immens hoge toren warbij de uitzicht hebt over de stad. Een beetje zoals de Euromast maar dan veel gaver. Met een supersnelle lift sta je in no time op de 108e verdieping en heb je dus echt mooi uitzicht. Deze toren heeft ook wat attracties op het dak staan. Een zweefmolen (je bungelt wel naast het gebouw he) een achtbaan (waarbij je ook naast de toren terecht komt) een soort van spaceshot naar de mast toe en je kan abseilen. Nou ja, abseilen...je wordt tussen twee kabels gespannen en je flikkert de 800 meter naar beneden om net voor de grond te stoppen. Jakkie :)Niets voor mij.

We konden natuurlijk niet de hele week in Las Vegas blijven dus we hebben gisteren een poging genomen om van Las Vegas via Death Valley naar Sequoia NP te rijden. Las Vegas uit komen lukt wel. Naar Death Valley toe gaan lukt ook wel maar om naar Sequoia te komen...poeh....Death Vally is een natuurpark met heel veel uitersten. Het is de plek met het diepste punt van Amerika (86 meter onder zeeniveau), het is daar het warmst geweest (54 graden overdag) en het kan daar heel hard waaien. Waar we ook achterkwamen. Je waaide met recht je broek uit. Na veel moie punten met veel verschillende kleuren zijn we toch maar even naar het bezoekerscentrum gegaan. Even de snelste weg vragen van Death Valley naar Sequoia. Volgens de kaart lopen de parken bijna bij elkaar maar de dame vertelde ons dat vanwege de winter de pas naar Sequoia dicht was. Vanwege de winter????? Zitten we al niet in april...en was het in Death Vally niet boven de 30 graden? Dus we moesten even omrijden omdat de pas dus dicht was. Oke, even een stukje rijden is best leuk maar we vertrokken rond 5 uur vanuit Death Valley en we waren om half 12 in Sequoia. En we hadden al aardig wat kilometers gemaakt op die dag om bij Death Valley te komen. Dus we hebben zo'n 12 uur in de auto gezeten. En we reden door een gebied met slingerende haarspeldbochten door de bergen waar inderdaad sneeuw lag. Nu had ik (Wendy) er geen vertrouwen meer in dat het hotel nog open zou zijn maar moet dus meer vertrouwen op mijn reisgenoot :) We konden nog inchecken en na een korte nachtrust zijn we naar Sequoia gereden. Met de intensie om via Sequoia naar Kings Canyon te gaan. Voor de mensen die er geweest zijn: Kings Canyon Auustralie is 45 graden overdag en woestijn. Kings Canyon Amerika is 5 graden en dicht vanwege de winter. Op deze hoogte ligt dus aardig wat sneeuw. Dus we konden alleen naar Sequoia. Sequoia NP heeft de grootste boom ter wereld staan. En hij is groot.Dat kan ik je vertellen. Na een rit door de mist en bewolking kwamen we redelijk boven aan de berg uit. Zonnetje scheen lekker en het was wel 7 graden. En er lag dus 3 meter sneeuw. (bewijs hebben we weer, we hebben weer foto's) Dus we konden niet overal komen met de auto. Deze Jetta heeft geen winterbandjes en geen sneeuwkettingen. :) Maar we hebben genoten in de sneeuw en het was prachtig. Dus na de sneeuw zijn we naar beneden gereden op weg naar Yosemite NP. We blijven hier ook maar 1 nacht ipv de geplande 2 omdat alleen de Yosemite Valley op dit moment te bereiken is. Dus we kunnen niet erg veel zien. Het winter seizoen loopt hier van half oktober tot en met half mei. Fantastisch.

Dus morgenochtend de vallei in en dan rijden we door naar Sacramento. Vanuit Sacramento naar San Francisco en dan door naar Los Angeles. Niet op een dag hoor. Maar voor nu zijn jullie wel weer bij!

Veel groetjes vanuit Yosemite NP!!!!

• 04 April 2011 - 06:24

Rianne:

Zo horen is het echt super daar! Geniet er nog van!!

Groetjes
    Rian

• 04 April 2011 - 18:07

Jennie:

Hey Wendy en Johan,

Weer heel wat mee gemaakt zo te lezen. Klinkt echt heel verkeerd allemaal.....(maar niet heus)! Leuk om zo op te hoogte te blijven van jullie gebeurtenissen. Veel plezier nog, geniet ervan.

Groetjes Jennie

• 05 April 2011 - 13:56

Mark En Sas:

Hoi Johan en Wendy,

Wat een avonturen!!!
    Ontzettend gaaf als je zo een mooie trip kan maken.
    We hebben alle verslagen tot nu toe gelezen en een goede indruk gekregen wat je allemaal aan het doen bent.
    Geniet ervan en we zien je snel.

Liefs Mark en Sas

• 06 April 2011 - 08:56

Gonneke En Emiel:

Zo dat is een lang verhaal. Maar dat is logisch, je maakt wat mee he in dat Amerika. Heerlijk land en je verhalen zo herkenbaar!
    San Francisco ook nog op de planning, dat vinden wij echt de mooiste stad van Amerika. Echt zo heerlijk relaxt en zo veeeeeellll te zien! Veel plezier nog!