Zon, Zon en nog eens zon - Reisverslag uit Kalbarri, Australië van Wendy Peters - WaarBenJij.nu Zon, Zon en nog eens zon - Reisverslag uit Kalbarri, Australië van Wendy Peters - WaarBenJij.nu

Zon, Zon en nog eens zon

Door: Wendy

Blijf op de hoogte en volg Wendy

14 April 2010 | Australië, Kalbarri

Beste lezers,

Vanuit Kalbarri even een berichtje. Tis ondertussen al een week geleden dat jullie van ons gehoord hebben. Kalbarri ligt aan de westkust ongeveer 350 kilometer onder Monkey Mia. Maar beginnend vanaf Broome hebben we al de nodige dingen weer meegemaakt. Na een heerlijke nacht in een luxe hostel in Broome hadden we als richtlijn om rond 9 uur te vertrekken. Bij het starten van de auto ging het radiatorlampje oplichten. Mmmm..kan nooit goed zijn. Dus eerst maar even de verhuurmaatschappij bellen. Die gaven het bericht dat we de plaatselijke anwb maar moesten bellen. Ok. Na een uur wachten was de vriendelijke man er dan toch. Even snel gekeken en de auto had wel een reparatie nodig. 9 uur vertrekken? Dat werd dus half 2. Met het vooruitzicht dat Port Hedland toch wel bijna 700 kilometer verderop ligt. Eerst maar even naar het bezoekerscentrum van Broome of er nog andere opties zijn. Port Hedland is dus een beetje crimineel en windgevoelig....we weten niet wat we erger vinden. Of beroofd worden of weggeblazen worden. Het geval was dat de ene helft van de hostels gesloten was op last van de politie en de andere helft door cycloonschade. Dus overnachten in Port Hedland werd toch wel een probleempje. Nu vertelde de aardige dame van het bezoekerscentrum dat er ook nog wel een wegmotel in Pardoo was. Dus daar gingen we dan maar heen. Pardoo Roadhouse. Stikdonker en in the middle of nowhere. Maar het had wel wat bedden, degelijke bedden nog wel en een restaurant waar je redelijk kon eten. Wel een cultuurschok met Broome.
Wat het voordeel is van een roadhouse is dat je snel weer weg kan s’ morgens. Dus eerst naar Port Hedland om te kunnen tanken, pinnen en accomodatie te zoeken voor het volgende stuk. In Winning, onze eerste keus, was er helemaal niets. Dus eigenlijk hebben we maar omgereden naar Onslow. Een kustplaats wat toch wel wat had. En we konden toch maar weer een nachtje in de camper pitten. Jippie...(sarcasme):)

Maar we konden er goed slapen. Geen hitte en niet zoveel muggen. Goed eten en aardige mensen. Wat wil een mens nog meer. Na alweer een vroege start zijn we naar Exmouth gereden. Exmouth is beroemd om de walvishaaien waar je mee kan zwemmen. Nu waren voor op zondag alle tours al vol. Of ongelofelijk duur. 700 dollar om een beetje rond te dobberen in de oceaan met haaien. Dus daarentegen hebben we maar gekozen voor een scenic flight, een vlucht met een minivliegtuigje. Een uurtje over Exmouth en de kust vliegen. Was verder wel heel erg gaaf maar ook erg hobbelig. Het vliegtuigje past met gemak een paar keer in een commercieel vliegtuig dus de ruimte was erg beperkt. Na een uurtje klemzitten terug naar de camping gegaan...ja, camping...hier hebben we wel 2 nachten geslapen. Wow...het wordt nog wel wat met ons hier. Het plan was om de volgende dag maar weer vroeg te vertrekken naar Monkey Mia, ongeveer 700 kilometer naar beneden. Maar natuurlijk gaat alles nooit volgens plan hier. Wendy kon voor de tweede keer naar het ziekenhuis toe. Nee, niet voor de infectie in de voet...die was toch wel aardig weg maar vanwege een mooie grote oorontsteking. Hoe Wendy hier aan is gekomen mag joost weten maar het was raar volgens de dokter. In plaats van 7 uur vertrekken werd het dus half 11. Met een lading penicilline en oordruppels konden we weer op pad. Dus met heel, en dan bedoelen we ook heel erg weinig stops doorgesjeesd naar Monkey Mia. En daar waren we dus net na 7 uur in de avond. Supertijd gemaakt moeten we dan wel zeggen. Laagvliegen kan hier ook wel hoor :)

Monkey Mia is een resort en geen dorp. Dus geen huizen, cafes, straten..alleen strand, strandhuisjes en een redelijk luxe hostel. Dit is dus wel het betere werk, geen camper maar een echt bed met een echt matras en een lekker kussen. In Monkey Mia is er mogelijkheid om gratis (iets voor ons Nederlanders dus) de dolfijnen te voeren. Na een heerlijk ontbijt zijn we maar naar het strand gehobbeld voor de dolfijnen. En we hadden zeker mazzel. Met onze voetjes in het heerlijke water kwamen de wilde dolfijnen tot ongeveer een meter naar je toe. Aaien kon dan wel niet maar de foto’s liegen er niet om (willen jullie niet jaloers maken maar dat zouden jullie wel moeten zijn):) Dus dat was al een goede opsteker in Monkey Mia. Nog even naar wat hele mooie grote pelikanen gekeken (nog steeds geen jaloersheid???) en toen op de boot voor een cruise van 3 uur op de Indische Oceaan. Omdat het aardig waaide en er toch wel wat bewolking was konden we niet de zeekoeien zien maar wel wat verdwaalde dolfijnen, schildpadden en wat watervogels. Aansluitend aan de middagcruise konden we gratis mee op de sunsetcruise. Natuurlijk, doen we ook even....Even de zonsondergang op het water bekijken. Het voordeel van Monkey Mia en de rest van de onderkant van de westkust is dat de temperatuur weer aardig gezakt is. Geen 35 maar 25 graden. Kortebroeken weer maar dan niet zwetend na 5 meter lopen. Hier waren we zeker wel aan toe.

Maar na twee nachten in Monkey Mia te hebben mogen slapen zijn we vanmorgen vertrokken naar Kalbarri National Park. Met een tussenstop van-heb-ik-jou-daar!!!!!!! Shell Beach. Een schelpenstrand met het mooiste water wat we tot nu toe hebben gezien. Absoluut een ogenopener. Even genoten van de wind, water en zon en toen maar weer de auto in gestapt voor 350 kilometer rijden. Niet meer van die lange dagen in de auto. Dus we hadden nog tijd om wat uitkijkpunten te gaan bekijken. Kalbarri NP schijnt heel mooi te zijn tussen juli en november. Beetje buiten seizoen en het is hier dan ook aardig droog. Morgen gaan we de pelikanen hier voeren, naar het national park en naar een vogelopvang. We hebben twee nachten in een motel geboekt (ja, weer niet in de camper, gaat ook niet meer gebeuren denken we) En op vrijdag rijden we hier dan weer door. Maar voor nu moeten jullie het hier mee doen. Wordt al weer veels te lang. We missen jullie best wel een beetje (klein beetje hoor) en soms verlangen we naar ons eigen bed....maar we klagen niet! :) Veel plezier in Nederland en we hopen dat jullie ook een beetje degelijk weer houden. Anders krijgen wij een klimaatschok te verwerken (beetje aan ons zelf denken he)

Cheers!!!!!!

• 14 April 2010 - 13:09

Bertha:

hallo dames even reageren op jullie reis ver slag. ik zou zeggen doe de airco maar eens even uit dan liggen jullie niet meer op de tocht. hebben jullie ook geen zere keel en oren. geloof dat jullie straks maar een week extra vacantie er bij moeten nemen met alles wat jullie gedaan en gezien hebben. maar een voordeel hebben jullie en dat is dat de moeders de was wel weer doen.

dames geniet er nog even van. schiet nou toch wel lekker op de rest laat ik aan een ander over. een berichtje is ook wel genoeg voor jullie. hoeft natuurlijk niet weer driemaal de groetjes en nog een fijne tijd. en zaterdag niet te veel shoppen of moeten er nog souveniers gekocht worden?
    de groetjes

• 14 April 2010 - 13:10

Tilly:

hallo meiden, ik ben blij dat alles weer beter gaat en de dolfijnen moet ik maar in het dolfinariom gaan bekijken, want dat is toch maar de enigste optie.Ik ben reuze benieuwd naar de foto's, maar dat schiet toch al aardig op. Veel plezier op jullie verdere reis.Groetjes

• 14 April 2010 - 13:11

Johan:

Hoi Meiden,

Het begint bijna op een ´zonnebloem vakantie`te lijken, met al die bezoekjes aan de dokter!?Maar even over de zon, iets wat de afgelopen dagen in de Ierse Hoofstad ook zeer goed voorradig was, wat voor daar in deze tijd van het jaar zeer uitzonderlijk schijnt te zijn, twee weken terug viel er nog volop sneeuw, hagel en regen en stond er een straffe wind uit het noorden met krachtje 9! Ook in Nederland schijnt de zon nu uitbundig al is het natuurlijk nog niet boven de 20 graden, maar op een terrasje achter glas is het goed uit te houden Ik wens jullie nog een zeer prettig en zonnige voortzetting van de reis en Wendy, laat indien mogelijk mij weten wanneer jullie weer op de luchthaven zijn!?

Groetjes van een (bijna)strak blauw en zonnig Schiphol.

Johan

• 14 April 2010 - 16:19

Marian:

Okee, julie je zin: JALOERS!

• 14 April 2010 - 19:05

Antoinette:

Geniet er nog van, het schiet al weer op.
    Doei

• 14 April 2010 - 20:39

Herbertien:

mmmm, kunnen we nog ff invliegen??
    maare die camper, van zo'n ding is het toch de bedoeling dat je er ook in slaapt???

• 15 April 2010 - 11:49

Teunie:

hoi Wendy ben je op vakantie gegaan om eens te weten te komen wat of het is om een beetje in de lappenmand te zitten? maar nu weet je ook weer eens wat dat is . Ik hoop dat je ondanks je ongemakken wel wat geniet van alles wat je meemaakt. Zorg dat je oren weer beter zijn anders is het beter dat je niet vliegt. maar dan kun je nog wel wat langer van je vakantie genieten.Verder de groeten aan jullie alle drie en geniet nog maar van het mooie weer , want hier vriest het s'nachts nog wel een beetje dus dan is het hier aan de frisse kant.....
    Teunie en .....Eibert

• 15 April 2010 - 14:19

Gerlinda:

hee meiden, klinkt goed, vliegen, dolfijnen, zonsondergang op zee, echt vakantie zeg!! Geniet nog even extra van de laatste anderhalve week, zou ik zeggen!!!

• 17 April 2010 - 06:31

Sonja:

Hallo meiden,

Jullie beleven wel wat hoor, avontuurlijk! Daar hebben jullie het later in Huize Avondrood nog vaak over! En voor Wendy heel veel beterschap!
    Groetjes Sonja