België deel 2 - Reisverslag uit Lelystad-Haven, Nederland van Wendy Peters - WaarBenJij.nu België deel 2 - Reisverslag uit Lelystad-Haven, Nederland van Wendy Peters - WaarBenJij.nu

België deel 2

Blijf op de hoogte en volg Wendy

01 September 2023 | Nederland, Lelystad-Haven

Woensdag de volle dag in Gent. Na een heerlijk ontbijt en verfrissende bui om het stof weg te spoelen zijn we naar de Sint Baafs kathedraal gelopen. Een hele grote kathedraal in hartje Gent en bekend van het schilderij Lam Gods. Dit is een schilderij bestaande uit meerdere luiken en heeft sinds de historie een hele weg afgelegd. En het is wonderbaarlijk dat deze dus nog in redelijke staat is. In alle jaren is er een luik verloren gegaan. In deze fase zijn ze bezig met het restaureren van het schilderij. De St Baafs heeft een leuke oplossing bedacht zodat je de volledige historie van het schilderij kan zien. Je kan hier een tour boeken waarbij je het eerste deel de crypte ingaat. Hier krijg je een bril op je snufferd welke is uitgerust met Augmented Reality. Dit houdt in dat je door de bril hologrammen ziet die het hele verhaal uitbeelden. Even wennen maar dan krijg je de smaak te pakken. Je loopt van punt naar punt en dan zie je een stukje van de historie. Het schilderij is geschilderd door Jan van Eyck en heeft de nodige problemen meegemaakt. Verkocht, verhandeld, gestolen door de Duitsers en weer teruggehaald. Na vele omzwervingen is het weer terug in Gent en hier moet het blijven.

Na de hologrammen tour mag je de bril inleveren en dan het echte werk gaan bekijken. Het is inderdaad een mooi werk. Zou leuk staan op de wc. Nee, dat gaat toch echt niet passen. Verder kan je daarna nog door de kathedraal heen lopen en zie je de mooie dingen die deze kathedraal te bieden heeft. Vooral veel glas-in-lood ramen en beelden. Na de kathedraal sjokken we door de winkelstraten om toch even het geld uit te geven.

Na een lunch met tosti’s door naar kasteel Gravensteen. Het kasteel van Gent. Bij de entree krijg je een audioguide mee die je door het kasteel heen brengt. Al bij punt 1 begint de hilariteit. Op de guide, de Nederlandse versie dan in ieder geval, hoor je het verhaal van Gravensteen. Met de bijbehorende geluidseffecten. Dus onthoofding hoor je letterlijk het geluid ervan. Bij een maliënkolder hoor je gerinkel. Het verhaal wordt per ruimte uitgelegd. Dus we krijgen zelfs het liefdesverhaal te horen van de bewoners. Dit dan weer niet letterlijk maar we krijgen wel te horen hoe er “omhooggepoept” wordt. Het jezelf omhoog vrijen om er beter van te worden. Briljante benaming in het Vlaams. Dus als je een stukje grond wil dan huwelijk je de dochter uit met een gast die dat stukje grond heeft. Je zelf omhoogpoepen dus. Het kasteel zelfs is mooi en we lopen alle punten netjes af. We eindigen de tour met een stukje taart bij een lokale toko.

We hadden al besloten om ook een dag Leuven te doen. Dus dit hebben we dan ook gedaan op donderdag. Leuven is een universiteitsstad op een uur afstand vanaf Gent. Met de trein gezien dan. De trein stopt onderweg ook nog op de drie stations van Brussel dus deze kunnen we ook afstrepen. Atomium op afstand gezien dus telt wel een beetje. Leuven is een stuk kleiner dan Gent en Brugge en ook dus goed bereikbaar per voet vanaf het station. We hobbelen over de lange straat richting de grote markt en worden gelijk verrast met een mooi plein met een prachtig stadhuis en mooie grote St. Pieter. Niet te verwarren met de St. Pieter in Rome. Maar goed, de man was eenmaal beroemd dus heeft meer kerken die naar hem vernoemd zijn. We lopen eerst even naar de plaatselijke VVV om een kaartje te vragen en te kijken wat we kunnen doen. De stad is compact dus we besluiten om eerst naar de universiteitsbibliotheek te lopen. Deze heeft schijnbaar een mooie leeszaal waar je even binnen mag spieken. We zien het gebouw staan en het staat prachtig op een plein. Hier kan je echt hele mooie foto’s maken mits er niet een kermis wordt opgebouwd. Weg uitzicht. Maar binnen is het toch een ander verhaal. Mooie oude bouwstijl en inderdaad een hele mooie leeszaal. We mogen niet overal komen maar kunnen wel even los met de fotocamera. Na de bieb besluiten we om door de straten te banjeren om een lunchplek te vinden. Leuven is een stuk goedkoper dan Gent en Brugge dus een goedkoop broodje is snel gevonden. Daarna weer terug naar de grote markt om naar het stadhuis te gaan. We hadden hier een tour geboekt zodat je ook binnen kan kijken. We krijgen een oud mannetje die veel weet te vertellen over het mooie gebouw. Er staan tig beelden op het pand. Allemaal met een eigen verhaal. We hebben eerst buiten het verhaal gekregen van opbouw tot gebruik tot de bouwstijl. Daarna toch naar binnen en we komen in een prachtige hal met mooie vloeren en plafonds. Zo een gemeentehuis is dan wel erg leuk om feestjes te organiseren. We komen door verschillende zalen en de versieringen worden ook steeds mooier. Als laatste gaan we naar boven om de gotische zaal te bekijken. Deze wordt nu gebruikt voor de gemeenteraad. Nou, zo kan je dus prima besluiten nemen als ambtenaar.

Na de tour mogen we op een straffe looppas terug naar het station. Met letterlijk 10 seconden over halen we de trein terug naar Gent. Voor ons laatste avondmaal gaan we eten bij een grill restaurant. Het concept gaat als volgt: je krijgt een bord en bestek. Onbeperkt salade, frietjes, groenten en sausjes. En er lopen koks door de toko met een grote vleesspies en een nog groter vleesmes en vragen bij elke tafel of je een stukje wilt. Perfect concept en heerlijk eten. Voldaan zitten we nu op de hotelkamer. De tas is weer redelijk ingepakt en vrijdag gaan we het hele stuk weer terug met de trein naar Nederland.

Vanmorgen de reis terug. De weergoden zijn ons niet gunstig gestemd deze ochtend omdat we in de stromende regen door de stad mogen banjeren naar de tramhalte. Gent is een oude stad met kinderkopjes en keien overal. De broek is dus niet alleen nat maar ook vies van de blubber. Maar goed. De tram in met de bagage en de tram is afgeladen. De scholen beginnen op 1 september dus heel veel scholieren. Gelukkig hadden we met boeken een vooruitziende blik en hadden we voor de terugweg de 1e klasse geboekt voor de treinreis. Op Gent kunnen we dus al beginnen met het luxe zitten. Nou ja, het is een oud rammelbakkie maar het voordeel is dat er minder mensen zitten in 1e klas. Na een klein uurtje staan we op Antwerpen Centraal. Vanaf hier de trein naar Rotterdam CS. Denk even aan het vorige verhaal. Er is altijd wel wat bij ons. Dus aangekomen in Breda strand de IC direct en gaan we niet verder. We kunnen overstappen op een vertraagde trein naar Rotterdam. Deze komt echter al binnenrijden als wij uit de kaduke trein stappen. En ook nog op een heel andere perron. Dus sprinten trekken met de koffer en we kunnen toch nog mee. Op Rotterdam stappen we op de intercity naar Amersfoort en op Amersfoort de sprinter naar t Harde. We hebben de reiskilometers er wel weer op zitten. Ik drop Leande thuis af en rij zelf door naar huis.

We kunnen terugkijken op drie mooie steden, goed eten en goed weer op de dagen dat het moest.

• 01 September 2023 - 17:39

Alie:

Leuk humoristisch verslag weer. Jij kunt dat wel, Wendy!

Het waren dus weer fantastische dagen[e-1f4aa][e-1f3fb]