Gent - Reisverslag uit Gent, België van Wendy Peters - WaarBenJij.nu Gent - Reisverslag uit Gent, België van Wendy Peters - WaarBenJij.nu

Gent

Blijf op de hoogte en volg Wendy

29 Augustus 2023 | België, Gent

Om de zomer een beetje goed af te sluiten hadden we bedacht om een klein weekje naar België te gaan. Als uitgangspunt het hotel in Gent en vanaf hier dan een dag naar Brugge en naar Leuven. Om toch een beetje duurzaam te reizen, na twee eerdere vliegreizen, hebben we besloten om dit per trein te doen. Zo gezegd, zo gedaan dus alles geboekt en op de 28e was het dan zover. We mochten lekker vroeg met de trein richting Schiphol om daar met de Thalys verder te reizen. Nu is er eigenlijk altijd wel wat als wij met de trein gaan. Dus vandaag is geen uitzondering.

Er worden werkzaamheden uitgevoerd op het traject Dronten-Almere waardoor er geen treinen rijden maar bussen worden ingezet. Nu zag ik mezelf niet met een koffer in een touringcar stappen in de spits. Dus besloten om via station t Harde te reizen.

Leande thuis opgehaald en vanaf daar met de stoptrein naar Amersfoort Centraal. Op Amersfoort op een drukke trein gestapt welke via Hilversum en Amsterdam Centraal naar Schiphol gaat. Ondertussen was er in Amsterdam Zuid een stroomstoring. Dus hier gingen al wat treinen op standje uit. Ook wij bleven steken in Hilversum. Met een vertraging van 15 minuten mochten wij toch doorrijden op een slakkengangetje naar Amsterdam CS. Nu had de NS in 1e instantie bedacht dat de trein door kon rijden maar helaas. Zonder informatie in de trein werd de vervolgrit geannuleerd en konden we zelf maar bedenken dat we uit moesten stappen. Omdat wij toch met de Thalys verder moesten hebben we maar een beetje gesjoemeld en zijn we op CS maar ingestapt in plaats van op Schiphol. Dus we zaten en konden dan toch verder naar België. Op station Antwerpen mochten we overstappen naar Gent en na een toch best enerverende dag zijn we in Gent aangekomen. Even kijken hoe het OV werkt in de stad en met het kopen van een kaartje mochten we verder voor het laatste stukje. Ons hotel ligt praktisch midden in de stad dus alles op prima loopafstand. Na het dumpen van de bagage even de stad in voor een lunch. Heerlijk dat je hier gewoon in het Nederlands kan bestellen en dat je ook gewoon een broodje kan krijgen. Hierna de stad even verkennen. Het is net of je in een willekeurige stad in Nederland loopt. De Hema, C&A, zeeman en Kruidvat zie je dus gewoon overal. De stad is verder heel historisch dus overal zie je oude gebouwen uit de middeleeuwen. Buiten de grachten zie je juist de bouwstijl van de industriële revolutie. We genieten even van het uitzicht aan de kade van de Leie. Een van de twee rivieren die door Gent heen stroomt. De tweede is de Schelde. We zien ook ondertussen kleine bootjes door de rivier dobberen. Na een snelle check zien we dat de prijs van een rondvaart toch best te doen is. Dus we lopen snel naar de overkant en kunnen nog mee op een rondvaart door de stad. Check, een van de meest toeristische dingen hebben we gelijk op dag 1 maar gedaan.

Omdat we niet alle dagen in Gent willen rondlopen hebben we besloten om meer steden te bezoeken. Vandaag was Brugge aan de beurt. We gaan met de tram weer terug naar het station en pakken hier de trein naar Brugge. Welgeteld een ritje van 23 minuten. Ook in Brugge ligt het station niet in de buurt van het historische centrum dus we gaan deze keer met de bus de stad in. Brugge is, net als Gent, een stad met heel veel historie en dit gaat zelfs terug naar de gouden eeuw. Wat hier trouwens eerder was dan in Amsterdam. We hebben het hier over 1400-1500. Er werd veel handel gedreven over de waterwegen en door de gunstige ligging met de Noordzee was dit ook retemakkelijk. Goed, Wendy heeft opgelet bij de historie les van die dag. Was ook goed te doen aangezien alles gewoon in het Nederlands wordt uitgelegd.

We slenteren door de straatjes richting de markt en zien gelijk al om de twee meter een chocolade winkel, een winkel met kant of een winkel met souveniers. Wordt wel makkelijk om hier je geld uit te geven. We hadden al eerder gezien dat er in Brugge een attractie is met de historie over Brugge. Het historium. Eerst met een virtual reality bril een filmpje beleven over vroeger. Dit is echt een briljante uitvinding. Dit is toch heel goed in elkaar gezet. Daarna een audioguide ophalen om via een soort speurtocht de historie van Brugge verder te ontdekken. (Hier dus de info die Wendy heeft onthouden). Na een leuke tour even een lunch scoren op de markt. Het wordt een pizzaatje die we delen en als afsluiter een echte wafel met aardbeien. Dit etend op een terras, in de zon met uitzicht op de grote toren op de markt. We slenteren door straatjes heen en lopen naar de Burg. Dit is een abdij, stadhuis en musea op een plein. Een plekje waar je op elke hoek wel een fotomomentje hebt. We hobbelen door naar het chocolade museum om te bekijken hoe chocolade is uitgevonden. Eigenlijk gaan we alleen voor het gratis proeven van de chocola. Hoe die cacaoboon ooit in België is gekomen is dan toch echt bijzaak. Na nog wat gewinkeld te hebben gaan we ook nog naar het friet museum. Deze is toch best interessant. Het simpele ingrediënt waar je zoveel mee kan doen. Helaas konden we hier geen frietjes proeven omdat de frituurpan schijnbaar al voor sluitingstijd uitgezet wordt. Dan maar ergens anders friet scoren. We besluiten dit om in Gent te doen.

Dus weer terug met de bus naar het station, op de trein naar Gent, met de tram de stad in, even spullen dumpen in het hotel en dan gewoon simpel naar de snackbar voor een simpel frietje met mayonaise en een grizzlybear als snack. Een soort van berehap maar dan met kip. Prima eten voor als je hier in België zit. Morgen zijn we een dagje in Gent en dan gaan we de historische zaken bezoeken zoals de kathedraal en Gravensteen.

• 30 Augustus 2023 - 07:30

Alie:

Wat een gedoe weer met die trein. Het wordt ook niet aantrekkelijk gemaakt om op deze manier te reizen (buiten dat het ook niet echt veel goedkoper is[e-1f914]).

Julli zijn wel lekker in de geschiedenis gedoken. Ik wist ook niet dat Brugge eerder floreerde dan Amsterdam. Zo leer ik ook nog weer wat - thanks!

Veel plezier in Gent vandaag[e-1f64b]‍[e-2640]️

• 30 Augustus 2023 - 22:33

Johan:

Hey, wat weer een vermakelijk verhaal! Heel veel plezier met de rest van de dagen bij onze zuiderburen!!

Groetekes, Johan