Florence, Pisa en Siena - Reisverslag uit Lelystad, Nederland van Wendy Peters - WaarBenJij.nu Florence, Pisa en Siena - Reisverslag uit Lelystad, Nederland van Wendy Peters - WaarBenJij.nu

Florence, Pisa en Siena

Blijf op de hoogte en volg Wendy

02 Juni 2013 | Nederland, Lelystad

Op maandag zijn we met de hogesnelheidstrein (de Italiaanse Fyra) naar Florence gegaan. Met een gemiddelde snelheid van 250 km per uur ben je met anderhalf uur in Florence. En opnieuw hadden we een hotel gekozen in de buurt van het station. Welgeteld 50 meter. Na het inchecken eerst maar even de kamer bekijken. Lekker ruim, 4 losstaande bedden en een aardig uitzicht. In Florence is alles op loopafstand dus hier hebben we geen openbaar vervoer kaart nodig. Florence is ook meer van de musea dan van de hele oude bouwwerken dus dit zijn een paar dagen kunst en cultuur. Op maandag zijn we naar de Medici kapel geweest. De Medici waren in de tijd zeer belangrijke mensen met veel invloed. Dit zie je dus ook wel terug in Florence.

Op dinsdag hebben we het museum bezocht waar de meeste mensen voor komen. Het Uffizi museum. Wachtrijen van uren en zeer groot. Nu hadden we gelukkig hiervoor ook al de kaartjes vooraf besteld dus om 9 uur konden we zo doorlopen. Helaas mag je in de musea in Florence eigenlijk nergens foto's maken (minder inkomsten voor een musea he) dus dan lopen we daar gewoon rond en kunnen we genieten van al het kunst wat daar hangt. In de middag hebben Mieke en Wilhelm de Dom beklommen. Ongeveer 490 treden naar boven over smalle treden en nauwe gangetjes. Het uitzicht was er fantastisch (volgens de foto's dan)
Hierna zijn we naar Palazzo vecchio gegaan. Het oude paleis. Ook weer een groot museum met veel prachtige kunstwerken.

Een van de kunststukken waar Florence om bekend staat is dat de David van Michelangelo in de galleria del Accademia staat. Een beeld van 4 meter van de David die tegen Goliath vocht onder het motto: wie niet sterk is moet maar slim zijn. Deze hebben wij woensdagmorgen bezocht. En weer geen foto's. Ik heb er een stiekem met de mobiele telefoon gemaakt en werd ook betrapt. Jammer, maar had hem toch al. Verder nog de palazzo Pitti bezocht. het nieuwe paleis. Tevens een museum met de kunst van oud en modern. Na dit museum waren we wel museum moe en hebben we heerlijk van de middag genoten met niets doen.

Omdat we nog twee dagen overhadden hebben we besloten om op donderdag naar Pisa te gaan. Dit met de trein. Een uurtje door het prachtige landschap van Toscane. Het belangrijkste om in Pisa te bekijken is natuurlijk de scheve toren van pisa. En inderdaad, hij is toch echt redelijk scheef. En open voor publiek. maar om nu op zo een scheve toren te gaan lopen....dacht het niet. ook een foto nemen om de toren om te duwen of terug te duwen leek ons geen goed idee. Dus we hebben de dag besteed aan de prachtige dom, de doopkapel, een oud klooster en de oude stad. Het klooster heeft in de tweede wereld oorlog veel te verduren gehad. Na een granaataanval zijn veel kunstwerken vernietigd. Deze proberen ze nu nog te restaureren.

Op vrijdag hebben we de trein genomen naar Siena. Een stadje in de Toscaanse heuvels. Met nog echte oude stadsmuren. Vanaf het station moesten we eerst een bus nemen naar de stad. Dit ligt op een aardige afstand van elkaar dat het ook hoognodig was. Na wat verwarring op het station hebben we toch de juiste bus gevonden die ons naar de stad brengt. Hier hebben we eerst op het grote plein gezeten en een heerlijk ijsje gegeten. Bedankt Wilhelm!!! :-). Hierna de dom bezocht. Dit schijnt de mooiste kerk te zijn van in ieder geval Toscane. En het was ook een mooie kerk. naast de dom zat een panorama terras bij een museum. Op een heel smal stukje bouwwerk kon je staan voor een echt fantastisch uitzicht over de stad. Hervoor moest je wel eerst omhoog op een zeer smal trappetje (je zou er claustrofobisch van worden). Hierna de cripte in. Deze cripte heeft 7 eeuwen verstopt gezeten onder de kerk. Dus hier hebben ze een kerk op een kerk gebouwd. Er zaten echt prachtige kunstwerken op de muur (fresco's) die nog niet zo lang voor het publiek open zijn gesteld. In verbinding met de dom is ook de doopkapel. Deze heeft onder meer bronzen beelden van Donatello staan.

Na een dagje Siena de trein gepakt naar Florence. Hier voor de laatste keer heerlijk gegeten in de stad waarna we nog even in het donker foto's van de dom wilden maken. Deze was niet zo erg verlicht als we gedacht hadden. Op zaterdag zijn we weer met de trein gegaan naar Rome. Weer met de hogesnelheidstrein. vanaf Roma Termini de Leonardo express gepakt naar het vliegveld en om 16:00 hadden we het vliegtuig terug naar Amsterdam.

in 10 dagen tijd hebben we veel gezien van Rome, Florence, Pisa en Siena. Veel geleerd over kunst, de kerken en de gebruiken in Italie. Een tip voor iemand die ook grag die kant op wilt: koop vooraf vast de kaartjes..scheelt een hoop wachten!

Groetjes uit een heerlijk zonnig Lelystad!

• 02 Juni 2013 - 22:10

Henk Meulemans:

Wendy, een leuk verslag. Deja-vu gevoel. Alle plaatsen die jij beschrijft, hebben wij ooit weleens bezocht. Onze favoriet: Siena met misschien wel het mooiste plein ter wereld. Dit bericht vanuit Savigny Zwitserland. We hebben dit weekend de verjaardag van Nils gevierd, ook Marc was als verrassing overgevlogen. Hartelijke groet, Henk & Irene

• 03 Juni 2013 - 15:10

Jenny:

Ha Wendy,
    Leuk om zo even mee te genieten. Ik krijg ook helemaal zin in de vakantie, zeker als je hier achter de computer zit. Nou ja..........nog ff doorbijten en dan hebben we 5 wkn vakantie! Waar vind je dat nog??

Gaat het verders goed met je? Mijn dochter gaat in juli naar Italie ook naar Toscane. Met een groep jongeren. Met de bus!! Ze heeft er ook heeeel veel zin in.

Hier is alles ok hoor, druk en bezig, maar wel gezellig.
    hartelijke groet en alle goeds voor jou.

Gr. Jenny