Rome - Reisverslag uit Lelystad, Nederland van Wendy Peters - WaarBenJij.nu Rome - Reisverslag uit Lelystad, Nederland van Wendy Peters - WaarBenJij.nu

Rome

Blijf op de hoogte en volg Wendy

02 Juni 2013 | Nederland, Lelystad

Hallo mensen,

Na een trip van 10 dagen zijn we (Mieke, Renske, Wilhelm en ondergetekende) weer terug op Hollandse bodem. Maar zoals beloofd zou ik natuurlijk vertellen hoe onze stedentrip was.

Op donderdag 23 mei zijn we vroeg vertrokken naar Schiphol. Onze vlucht met easyjet was om kwart over 9. Gelukkig waren we al ingecheckt en het enige wat nog van belang was.....de bagage dumpen. De vlucht zelf was iets vertraagd maar ach...wat kan je verwachten voor deze prijs :) Het idee van een vakantie naar Italie is dat je heerlijk naar de zon kan, warmere temperaturen, korte broeken, t-shirtjes en zonnebril. Bij aankomst in Rome plenste het dus aardig. Ik mag aannemen dat de natuur huilde van geluk omdat wij daar aankwamen :)

Na de hoognodige regeldingetjes waren we dan eindelijk op weg naar het hotel in Rome. Een hotel vlakbij het hoofdstation van Rome, Termini. Is verrekte handig, je hoeft niet met de bagage door de stad te kruizen op zoek naar je hotel. We hadden voor 4 nachten een familiekamer geboekt. Het was een kamer voor twee met twee extra bedden. Best krap maar wel netjes. En het ontbijt was inclusief. Na het inchecken toch maar vast even de stad een beetje verkennen. Eerst de Roma pass maar ophalen. Met deze pas kan je onbeperkt met het openbaar vervoer door de stad. En je krijgt korting op verschillende bezienswaardigheden. Bij het ophalen van de pas kregen wij te horen dat het openbaar vervoer zou gaan staken op vrijdag. Net de dag dat wij naar het Vaticaan zouden gaan. Lekker handig. Maar goed, onverziene omstandigheden maken je vakantie wel weer spannend.
Ik hoef natuurlijk niet te vertellen dat er erg veel kerken in Rome staan. Dus wat ga je bezoeken als je hier bent...een kerk..en nog een..en nog maar een...In de buurt van ons hotel zaten er ook al een aantal dus deze hebben we op de donderdagmiddag bezocht. De kerken hier hebben echt prachtige binnenwerken, beelden, schilderijen en zijn dus zeer fotogeniek. Na een half dagje rondhobbelen toch maar eten (die heerlijke pasta's :) ) en daarna maar terug naar het hotel.

We hadden al besloten om vroeg op pad te gaan naar Vaticaanstad, mede vanwege de staking in het openbaar vervoer. We hadden vooraf al kaartjes besteld voor het vaticaanmuseum en we moesten daar toch wel om 10:00 zijn. (volgens het kaartje) Dus om acht uur stonden we netjes op het station. De metro's zouden tot half 9 rijden dus dat moest dan net kunnen. Helaas, geen metro's op vrijdag. Voor het gemak van alle reizigers en toeristen zijn ze helemaal maar niet gaan rijden op vrijdag. Het was dus een waar pandemonium op het station. De paar bussen die nog reden zaten overvol, taxi's niet te krijgen en Vaticaan was toch wel ver om te lopen. Oplossing: we nemen een hop-on-hop-off bus voor toeristen. Deze worden praktisch niet gebruikt door de lokale bevolking. Moest qua tijd net kunnen. Nu was d estad dus ook overvol met auto's omdat het openbaar vervoer niet ging. Dus tegen 10 uur waren we gelukkig bij de Sint Pieter. Nu nog op zoek naar het museum. Ligt dit dus aan de achterkant. Op een sneltrein vaart naar het museum. We konden de wachtrij gelukkig overslaan vanwege de kaarjes die we al hadden. Het Vaticaanmuseum en de Sixtijnsekapel zijn echt prachtig.Vol met mooie schilderijen, fresco's en plafondschilderingen. Dit museum is helemaal mooi als je niet met 1000 andere mensen tegelijkertijd er doorheen loopt. Bussen vol Japanners die hier doorheen baggeren, luidruchtige Italianen en Amerikanen die zich gedragen zoals Amerikanen doen. De Sixtijnse kapel is het hoogtepunt van het museum. Alleen jammer dat je hier met honderden, dan wel duizenden in wordt gepropt, je mag hier geen foto's maken en de bewaking roept Silenzio om de twee seconden terwijl niemand wat zegt. Maar de schilderingen op het plafond zijn het waard. Dus als je als een groepje even om elkaar heen staat dan neem je ook stiekem een foto. En loop je gewoon weer door alsof je neus bloed.

Na het museum toch maar even kijken of we ook de Sint Pieter in kunnen. Voordat we goed en wel op het plein staan worden we aangesproken door een man die zegt dat er een rij is van twee en een half uur en dat we bij hem een kaartje kunnen kopen zodat we dan eerder naar binnen kunnen. Was slechts 20 euro pp. Dacht het niet. We hebben de gok genomen en we hebben welgeteld een halfuur in de rij gestaan. Oplichter dus....De Sint Pieter is ook een immense kerk met een grote koepel die je kan beklimmen. Uhm...dacht het dus niet.....was zo druk daar dus we hebben lekker door de kerk gehobbeld en de grotten gelijk ook maar meegenomen. na het bezoek aan de Sint Pieter zijn we ook nog naar de Engelenburgt gelopen.

Op zaterdag stond het Forum Romanum en het Colosseum op de planning. Dus met de metro naar het Colosseum gegaan en besloten dat we eerst het Forum gaan doen. Goed idee. Geen wachtrij en we kunnen met de Roma pass zo naar binnen, gratis. Hier konden we heerlijk rustig rondlopen. Bij het forum kan je een beetje zien hoe het er vroeger was. In de Romeinse tijd. Gigantisch dus. Ze hielden wel van grote gebouwen maken. Na het forum naar het xcolosseum gelopen. Hier stond dus een rij van een paar uur. Jakkes. Eerst maar kijken bij de ingang hoe dit werkt. En met de Roma Pass mag je hier dus ook zo naar binnen. Heerlijk!!! Binnen 5 minuten stonden we in het Colosseum. :) Het Colosseum is een groot stadion met catacomben en zeildoeken die voor schaduw kunnen zorgen. Althans dat was het. Nu is er nog maar een fractie van over. Maar wel erg mooi. Na het Colosseum zijn we naar het Capitoolmuseum gegaan. Deze ligt bij het monument voor de onbekende soldaat, bij de zogenoemde Bruidstaart. Hier staat tevens een kerk (goh, meen je dat nou). Hier hebben Mieke en ik een kaarsje gebrand voor de mensen de we moeten missen.

Op zondag hebben we de binnenstad maar bezocht. Begonnen bij piazza del Popolo, met de twee bijna identieke kerken, en zo zijn we doorgelopen naar de Spaanse trappen. Erg druk voor wat eigenlijk alleen maar trappen zijn. Vanaf hier zijn we richting piazza barberini gegaan voor het Palazzo Barberini. Een mooi museum. Vlakbij Piazza Barberini staat ook de Trevifontein. Deze is pas druk. Er kon met recht niemand meer bij. maar het is wel een ongelooflijk mooie fontein. De traditie is dat je hier een muntje in moet gooien, dit betekent dat je eens weer terug zal komen in Rome. Wij hebben alle 4 dus een muntje erin gegooid. Als afsluiter van de oude stad zijn we naar Piazza Navona gegaan. Hier staan een paar fonteinen op waaronder de 4 rivieren van Bernini. Deze komt, voor de oplettende mensen, ook voor in de het boek het Bernini mysterie van Dan Brown.

In 4 dagen hebben we heel veel van Rome gezien. Zondag was voor ons al weer de laatste dag hier. We hebben zon gehad, regen, wind , kou, veel pasta gegeten en genoten van de stad.

• 02 Juni 2013 - 14:54

Mieke: