IJsland deel I - Reisverslag uit Prestbakki, IJsland van Wendy Peters - WaarBenJij.nu IJsland deel I - Reisverslag uit Prestbakki, IJsland van Wendy Peters - WaarBenJij.nu

IJsland deel I

Blijf op de hoogte en volg Wendy

29 Juni 2017 | IJsland, Prestbakki

Hallo mensen,

We zitten hier nu een paar dagen in IJsland. Het land van de gletsjers, vulkanen, bergen, uitgestrekte landschappen en lange zomermaanden. Ook het land van de kou, regen, sneeuw, dure souvenirs en een taal wat niemand begrijpt. We zijn afgelopen maandag, de 26e, met een tas vol warme kleding op het vliegtuig gestapt. Met een vlucht van een kleine 3 uur sta je dan ook in Kevlavik. Een plaats 40 km van Reykjavik af. Na het ophalen van de bagage op zoek naar de verhuurmaatschappij voor onze huurauto. Het is dus een Citroën C3 geworden. Automaat, en maar 1000 km op de teller. Een witte. Althans, dat was het. Nu is het meer een bruinige met een tint modder en een familie mug op de voorkant.

Ons hotel ligt aan de rand van Reykjavik centrum op ongeveer 10 minuten loopafstand van de binnenstad. Met als hoogtepunt de ligging van het regionale vliegveld van Reykjavik. Dus helikopters, cessna's en zelfs militaire vliegtuigen scheren over je hoofd. Ach, met mazzel mogen ze alleen met daglicht vliegen.... en tja, het is hier 21 uur van de dag licht. Op dinsdag hadden we onze eerste volle dag in Reykjavik. Eerst maar een bezoek brengen aan het volcano house in de stad. Met een expositie en een film over het eeuwige gevecht met moeder natuur. De film had twee onderwerpen. De uitbarsting in 1973 en de uitbarsting in 2010. De laatste is wereldnieuws geworden door het schrappen van duizenden vluchten over de hele wereld vanwege de aswolk. Voor meer info: Google.nl. Na de film toch maar even door de stad heen gelopen om alles te bekijken. Nog de meest afzichtelijke kerk in geweest. Het ging alleen maar om het uitzicht over de stad. Als je wilt weten welke kerk het is dan kan je zoeken op kerk in Reykjavik. Dit zal de eerste optie zijn op Google.

Op woensdag was het dan zover. We konden de huurauto eindelijk gaan gebruiken. Vlakbij Reykjavik ligt de Golden Circle. Een stukje IJsland waar veel toeristen op af komen. Als eerste Thingvellir NP. Dit ligt op de breuklijn van twee tectonische platen. De Amerikaanse plaat en de Europese plaat. Met de hoogteverschillen van dien. De tweede stop is het geothermische gebied van Geysir. De Geysir zelf doet alleen niet zo veel meer. Maar een paar keer in een lange tijd gaat er en lading heet water de lucht in. Meestal na een aardbeving. We kunnen wel zonder de ontlading dan. De kleine geiser Strokkur, die er naast ligt, is nog wel actief. Om de 5 minuten gooit de geiser een lading heet water de lucht in. Maar om het heel speciaal te maken kan je dit bekijken met 15000 Japanners en Chinezen die natuurlijk heel toevallig er nu ook zijn. De laatste stop in de Golden Circle is de waterval van Gullfoss. Een van de meest gefotografeerde watervallen van IJsland. Met een val van 32 meter is deze ook redelijk groot.

We hadden onze slaapplaats in Hella geregeld. Op ongeveer 80 kilometer van het park af. Eerst even stoppen bij de supermarkt voor de lekkere dingen in de auto en dan doorkachelen. Onze slaaplocatie was een lodge met uitzicht over de rivier en de bergen. Ver van de bewoonde wereld en alleen maar rust om je heen.

Vandaag stond de rit naar Klaustur op het programma. De plaatsnaam is wel wat langer maar dat is niet te doen in een weblog. Eerste stop de Seljalandfoss waterval. Deze zie je vanaf de snelweg al liggen. Je kan hier zelf achter de waterval langs lopen. Je hebt dan wel de garantie op een nat pak. De volgende waterval is de waterval van Skogafoss. Deze krijgt zijn water direct van een van de grotere gletsjers van IJsland, de Myrdalsjokull. Deze ligt weer naast de vulkaan welke in 2010 uitgebarsten is. Vanuit hier rijden we richting de kust naar de kliffen van Dyrholaey. Prachtige uitzichten over de oceaan en over de gletsjer. Met een heerlijke zonnetje op het gezicht beetje rondlopen. Ook schijnt dit een van de plekken te zijn waar je papegaaiduikers kan zien. Goed, eerlijk is eerlijk, we hebben er twee gezien. Maar de nestjes zitten in de kliffen dus foto's hebben we nog niet. Na de kliffen zijn we doorgereden naar de zwarte stranden bij Vik. Met de basaltrotsen en het lavastrand kan je hier wel je ogen uitkijken. Het laatste stuk is dan de rit naar Klaustur. We rijden een heel stuk langs de gletsjer en zien nu pas hoe groot deze is. Minimaal 40 kilometer langs de gletsjer en we konden nog niet alles zien. Maar we zijn aangekomen en we zitten nu in ons guesthouse even bij te komen en te genieten van het uitzicht. Morgen weer verder langs het zuidelijke deel van IJsland.

Tot de volgende keer!

• 29 Juni 2017 - 22:47

Alie Cornelissen:

Leuk om te lezen, Wendy! Je hebt een schrijftalent

• 30 Juni 2017 - 09:29

Mirjam Wiersma:

Hoi Wendy,

Weer een nieuw avontuur en een land wat je kan afvinken. Prachtig zoals je jullie avonturen verteld. Een fijne vakantie gewenst.

• 30 Juni 2017 - 11:02

Marian:

Wees niet bang, zodra je uit de buurt van Reykjavik bent, verdwijnen ook de drommen toeristen die alleen even een stop-over maken op weg naar Amerika. Ik vond het 1 van de mooiste bestemmingen waar ik ooit geweest ben! Hopen op helder weer dan maar!