Andalusië - Reisverslag uit Lanjarón, Spanje van Wendy Peters - WaarBenJij.nu Andalusië - Reisverslag uit Lanjarón, Spanje van Wendy Peters - WaarBenJij.nu

Andalusië

Blijf op de hoogte en volg Wendy

01 September 2015 | Spanje, Lanjarón

Ola mensen,

Ja, jullie lezen het goed. We zijn weer op vakantie. Ik zit nu met Leande in Lanjaron in de Alpujarras. Dit ligt vlakbij de Siërra Nevada in het zuidelijk deel van Spanje. We hebben deze reis al begin van het jaar geboekt omdat we er van uit zijn gegaan dat we niet heel mooi weer zouden hebben op de reis naar Canada. Dus dan zouden we toch nog zon hebben.... Nu is de mazzel dat we in Canada ook mooi weer hebben gehad en nu hier dus ook.

We zijn op 26 augustus vertrokken vanaf Amsterdam met de Transavia vlucht naar Malaga. Een vlucht waarbij we weer even konden uitproberen hoe makkelijk we de benen in de nek konden leggen. En het ging nog. :-)
Na een vlucht van 3 uur, waarbij we weggingen in de regen, kwamen we aan in Malaga. De zon was nog uitbundig aanwezig en de temperatuur was ook nog aardig te doen. Even de praktische zaken regelen en we konden met de huurauto onderweg naar de Alpujarras. Bekend van de witte dorpjes. Toch nog een goed anderhalf uur rijden vanaf het vliegveld. We hebben een hotel in Lanjaron geboekt voor een weekje met alles er op en eraan: mooie kamers, WiFi, zwembad, goed restaurant en een zeer kleine parkeergarage :-). Hier hebben we in de avond van aankomst wel wat moeite voor gedaan om de auto zonder schade te parkeren. Lanjaron is namelijk ook een bergdorp en natuurlijk is alles veel spannender om de wegen heel stijl en smal te maken. En aangezien de auto toch een aardig formaatje heeft kost het rijden soms wat zweetdruppeltjes.

Nu kan ik uitgebreid verslag doen van alle fysieke inspanningen. Zoals het lopen van de kamer naar de lift. Van de lift naar het zwembad, van het zwembad naar het restaurant (toch een goede 5 meter) en van het restaurant weer terug naar de kamer. Zo zag de donderdag er dus uit. Op vrijdag hebben we wel wat meer actie gehad. We zijn naar Cordoba gereden. Het meest bekend van de Mezquita. Een katholieke kerk omgebouwd tot moskee waarna de katholieken het weer tot kerk gingen gebruiken. Of misschien was het ook net wel andersom. Ik nodig iedereen uit om zelf maar een rond te neuzen in het absoluut prachtige gebouw vol met mooie plafonds, zuilen en vloeren. ( we hebben foto's). Na de Mezquita zijn we de stad in gelopen. Een doolhof van kleine straatjes en tal van souvenirswinkeltjes en leuke restaurantjes. En de temperatuur was ook erg aangenaam. Het hoogste van de middag zat op 42 graden. Maar zoals heel veel mensen zeggen: de warmte daar is anders... Klopt wel ja. Het is gewoon een oventemperatuur. Lekker droog en heet.

De dag goed afgesloten met een Sangria en een lekkere maaltijd in het restaurant. Op zaterdag zijn we naar Granada gereden. Een stuk dichterbij dus we stonden lekker vroeg voor de ingang van het Alhambra. Het Alhambra is een Moors paleis wat nog in zeer goede staat is. We hebben vooraf al de kaartjes gekocht en we konden dus met gemak het Nasrid Paleis in. Naar mijn idee een van de mooiste bouwwerken uit de Moorse tijd wat nog bestaat. Je loopt daar met je camera en elk hoekje is weer mooier dan de vorige. Na dit bezoek hebben we besloten om de tuinen te laten voor wat ze zijn en de stad Granada maar te gaan verkennen. Dus fanatiek lopend naar beneden. Dat hebben de kuiten wel gevoeld. We hebben door de stad gebanjerd en als laatste zijn we naar de grote kathedraal gegaan. Toch een aardig bouwwerk en nog in redelijke staat. Om weer terug te komen bij de auto (die we gewoon bij het Alhambra hadden laten staan) hebben we in plaats van de benenwagen de bus maar genomen. Voor € 1,20 een wild ritje door de stad de heuvel op.
De zondag en de maandag hebben we het maar rustig aan gedaan. Het is tenslotte vakantie. De grootste inspanning was wel het dopje van de fles water afdraaien. Vandaag (dinsdag) hebben we op aanraden van een andere gast de witte dorpjes bezocht. Met een goede slingerweg kwamen we boven in Capileira. Een dorpje met kleine straatjes, een schattig kerkje en souvenierwinkeltjes. Zelfs een goed restaurant. Na hier te hebben rondgelopen en gegeten zijn we met de auto naar Pampaneira gegaan. Een tikkie lager op de berg maar ook een tikkie groter. Nog meer leuke souvenierwinkeltjes. Wij konden hier dus nog wel wat eurootjes kwijt :-).
Na het bezoek zijn we teruggereden naar het hotel waar we nog even van het uitzicht konden genieten op ons balkonnetje.

Morgenvroeg kachelen we weer naar Malaga om weer terug te keren naar huis. Gaat toch weer snel voorbij, zo een weekje vakantie. We kunnen zo een weekje wel aan iedereen aanraden. Rust, zon, lekker eten en veel cultuur.

Tot de volgende keer!

Groeten Leande en Wendy