The US of A deel I - Reisverslag uit Lelystad, Nederland van Wendy Peters - WaarBenJij.nu The US of A deel I - Reisverslag uit Lelystad, Nederland van Wendy Peters - WaarBenJij.nu

The US of A deel I

Blijf op de hoogte en volg Wendy

10 Juli 2014 | Nederland, Lelystad

Hoi mensen,

We zijn weer terug. Na 18 dagen rondreizen door het wensten van de Verenigde Staten hebben we weer de luxe van ons eigen bedje wat erg lekker ligt. Ook als je naar het plafond staart vanwege jetlag. Over het algemeen hebben we temperaturen gehad van boven in de 30 tot half in de 40 graden. De afkoeling begon pas aan het eind, in San Francisco waar de temperatuur niet boven de 20 graden uitkwam.
Maar zal bij het begin beginnen.

Op vrijdag 20 juni hebben we het vliegtuig gepakt naar Los Angeles. Een vlucht van ongeveer 10 en een half uur in de economy klasse. Krapjes en saai maar gelukkig wel rechtstreeks. We vertrokken met een uur vertraging van Schiphol en waren dus rond half 4 in de middag op LAX. Na alle administratieve handelingen bij de douane mochten we eindelijk het land in. America, here we come! Nou ja, we moesten ook nog de huurauto ophalen, het hotel zoeken en wat te eten scoren. Het hotel lag praktisch tegenover de autoverhuurder. Aangezien er een gigantische rij stond bij de autohuur hebben we eerst de bagage gedumpt in het hotel. Terug gelopen om de auto te halen. Een Nissan Versa uit 2013, automaat en airco (iets wat toch erg handig is in Amerika). Voor het gemak ook maar een navigatiesysteem mee gehuurd. Ik mocht de spits afbijten om de auto naar het hotel te brengen. Verkeerslichten linksaf en dan 200 meter rechtdoor. En we zijn er! Dat was het ritje wel zeg :-)

We zijn op zaterdagmorgen eerst naar het Hollywood bord gereden in Los Angeles. Hoort er bij he. Een van de betere plekken om het bord te zien is bij het observatorium. Dus Wendy door de binnenstad heen gesjeesd zonder ongelukken!! Aangezien we al afgesproken hadden om LA verder links te laten liggen zijn we hierna doorgereden naar Palm Springs. Een beetje het Gooi van Amerika. Alles wat meer decadenter, groener en luxer. Passen wij precies in....
In Palm Springs liggen de temperaturen ook gelijk wat hoger dan in LA. Waar we daar begonnen met ongeveer 25 graden kregen we een klap voor ons gezicht met 42 graden in Palm Springs. Ja, het is dan wel woestijnlucht dus wat droger maar ik kan je vertellen dat 42 graden hoe dan ook heet aanvoelt. Een beetje alsof iemand de deur van een oven opentrekt welke dus lekker heeft aangestaan.
Palm Springs is bekend voor de skigondel die 2600 meter naar boven de berg opgaat. Dus wij ook natuurlijk. Konden we gelijk even afkoelen. Het was boven een heerlijke 25 graden, zonnetje en een briesje. Wat wil een mens nog meer.

Op zondag toch tijd om ons eerste natuurpark van de vakantie te bezoeken. Joshua Tree NP. Een natuurpark met veel raar gevormde bomen. Lijken een beetje op cactussen. Met een pluimpje bovenop. Na een middag door het park te hebben gereden hadden we Laughlin, Nevada als overnachtingsplaats. Een beetje een aftands casinoresort voor de oudjes. Beetje het slag volk van mannetjes met Hawaii shirtjes, korte broeken, tennissokken tot de kuiten opgetrokken en dan sportschoenen eronder. En de dametjes met opgekapte permanentjes en hoedjes. Het was gelukkig maar voor een nacht en ik denk dat de gemiddelde leeftijdsklasse door ons verblijf onder de 100 jaar is uitgekomen. De volgende dag zijn we via de historische route 66 doorgereden naar Tusayan, een dorpje net voor de Grand Canyon. De Grand Canyon is een groot gat in de grond waar water doorheen loopt. In een notendop dan...Op Google Maps kan je zien hoe groot het allemaal is. We hebben dus een dag hier doorgebracht en zelf op de zonsondergang gewacht. Niet zo spectaculair vanwege het gebrek aan wolken maar nog wel erg mooi.

Hierna een tochtje via Monument Valley naar Moab. Monument Valley is Indianenland (Navajo-indianen) en heeft veel betekenis voor hen. Er is een mogelijkheid om langs de grote bezienswaardigheden te rijden maar niet met ons nissan Versaatje. Dus we hebben bij het bezoekerscentrum maar mooie foto's genomen en zijn doorgereden naar Moab. Moab ligt in Utah en is onze vierde staat welke wij bezoeken. Na Californie, Nevada en Arizona. Moab is ook het startpunt voor de parken Canyonlands, Dead Horse Point en the Arches. Dus deze hebben wij natuurlijk ook bezocht. The Arches is echt mooi vanwege de natuurlijke bogen die in het landschap zijn ontstaan. Ik heb het praatje van de ranger gemist maar neem aan dat de grond alles naar boven drukt en dat dan alles breekt en er bogen ontstaan.

Ik zal in het tweede verslag de rest vertellen. Dan hoeven jullie niet een boekwerk door te lezen....